Granty na dizajn – co to za projekt?
Granty na dizajn to projekt unijny realizowany przez biuro strategiczno-projektowe CODE Design. Dzięki niemu polskie firmy meblarskie otrzymują szansę stworzenia unikalnych kolekcji z pomocą profesjonalnych projektantów i design managerów. Inicjatywa to forma wsparcia Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw meblarskich w Polsce. Celem projektu jest przeprowadzenie 10 pełnych procesów projektowych dla 10 przedsiębiorstw z tej branży, doradztwo w zakresie zarządzania designem, a także obudzenie potencjału drzemiącego w wybranych firmach, a związanego właśnie z wdrożeniem do nich zasad projektowania wzorniczego. 
- W projekcie Granty na dizajn nasze biuro pełni rolę koordynatora, kreatora i mentora jednocześnie. Są to więc bardzo angażujące, ale jednocześnie niesamowicie inspirujące wyzwania projektowe. Każda z 10 firm prezentowała odmienne doświadczenia i potrzeby, których zaspokojenie wymagało uważnego planowania całego procesu, jak i odpowiedniego doboru zespołu projektantów i managerów. Z racji faktu, że jest to projekt pilotażowy często już bezpośrednio w praktyce, wraz z klientami, szukaliśmy optymalnych narzędzi i form, które przybliżały nas do realizacji wspólnych celów – mówi Magda Lubińska, współwłaścicielka firmy CODE Design. 

Projekt dla firm z całej Polski 
Granty na dizajn nie znają granic. Niezależnie od regionu prowadzenia działalności, do udziału w projekcie mogły zgłosić się mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z branży meblarskiej, które zajmują się seryjną produkcją mebli, posiadają własne zaplecze produkcyjne i możliwość wdrożenia nowego wzoru – mebla lub kolekcji – powstałych w ramach Grantów na dizajn. Dodatkowym warunkiem było to, aby zgłaszające się firmy nie zatrudniały i nie korzystały wcześniej z usług profesjonalnych projektantów. 
- Bardzo ważnym elementem projektu był mentoring, w ramach którego zaangażowane firmy otrzymały wiedzę nt. procesu projektowego, zarządzania designem, brandingu czy sposobów komunikacji marketingowej. Dla wielu z nich był to pierwszy kontakt z profesjonalnym procesem projektowym i wykorzystywanymi w nim narzędziami, takimi jak poprawny brief, persona, consumer journey czy myślenie twórcze oparte na zasadach Design Thinking – dodaje Justyna Janczak, strateżka dizajnu z biura CODE Design.   

Wzornictwo znaczy wiele

Victor Papanek – nazywany ojcem odpowiedzialnego projektowania, tak interpretował znaczenie wzornictwa we współczesnym świecie: „W epoce produkcji masowej, kiedy wszystko musi być zaplanowane i zaprojektowane, wzornictwo stało się najpotężniejszym instrumentem służącym człowiekowi do kształtowania narzędzi i środowiska (a co za tym idzie – także społeczeństwa i siebie samego). Nakłada to na projektanta wielką odpowiedzialność społeczną i moralną” (Cytat za: Dizajn dla realnego świata. Środowisko człowieka i zmiana społeczna). Zespół zaangażowany do Grantów na dizajn doskonale rozumie tę rolę. Jednak projekt to nie tylko źródło praktycznej wiedzy na temat projektowania wzorniczego mebli. To także cykl szkoleń z zakresu szeroko pojętego designu – od trendów społecznych, konsumenckich i technologicznych, po komunikację, dystrybucję i sprzedaż.

Słuszność zrealizowanych działań potwierdziły badania powierzone firmie Brainlab, których celem było poznanie potrzeb konsumenta oraz iteracyjna oceny prototypów. Ich wyniki okazały się bardzo zadowalające – pozwoliły wskazać obszary do dalszego rozwoju kolekcji i pozycjonowania marek.  
- Dobre produkty i usługi tworzone są w oparciu o znajomość zachowań, potrzeb, preferencji i emocji, które poznajemy dzięki różnym badaniom – etnografii, wywiadom, sondażom czy też analizom behawioralnym. To wiedza dziś niezbędna, aby budować silny biznes, ale niestety wciąż terra incognita dla firm z sektora MŚP. Cieszy nas pozytywna reakcja uczestników projektu na wyniki badań konceptów oraz prototypów. Zdaniem większości, możliwość obserwacji zachowania realnych klientów oraz przedstawicieli biznesu w kontakcie z meblem, jaką zapewniliśmy podczas targów Warsaw Home Expo, jest ogromną wartością dodaną do projektu – komentuje Kaja Baszkiewicz, design managerka i badaczka. 

Sprawdź, jakie kolekcje powstały w ramach projektu Granty na dizajn:
Producent: B-Line
Projektant: Michał Tokarski
Design manager: Magda Lubińska
Projekt One Sofa to system oparty na jednym module, pozwalającym tworzyć dowolną konfigurację mebla wypoczynkowego – fotela, szezlongu, sofy 2- lub 3-osobowej oraz narożnika. Dodatkiem do niego jest wolnostojący podnóżek i opcjonalnie montowane podłokietniki. Produkt został wykonany z konstrukcji stalowej i tkaniny obiciowej. 

Producent: Adezo
Projektant: Amanda Walaszek
Design manager: Beata Borowska
Kolekcja mebli eventowych o unikalnym wyglądzie i wyszukanej formie, w skład której wchodzą: krzesło, stół oraz hoker. Produkty dostępne są w dowolnej kolorystyce. Do ich stworzenia wykorzystano technologię gięcia rur, gięte drewno oraz sklejkę. 

Producent: Kocot Kids
Projektant: Agata Gancarczyk
Design manager: Beata Borowska
Zestaw mebli dla dzieci powyżej 7 roku życia, składający się z łóżka z szufladą, biurka, szafy oraz komody. Swobodną personalizację zapewnia możliwość zmiany frontów, a dowolną konfigurację gwarantuje wykorzystanie stalowego stelaża. Do produkcji kolekcji wykorzystano sklejkę, płytę laminowaną oraz malowane proszkowo stalowe rury. 


Producent: Wicker
Projektant: Aga Przypiórzyńska
Design manager: Magdalena Lubińska
Kolekcja składa się z serii stolików wsuwanych oraz ławy z siedziskiem. Dostępna jest w kolorach wikliny bielonej, czarnej, pudrowej oraz ciemnozielonej. Wszystkie meble wyplecione są ręcznie z polskiej wikliny, uprawianej lokalnie. Oprócz tego surowca, do produkcji kolekcji wykorzystano także szkło hartowane oraz metalową konstrukcję malowaną proszkowo. 


Producent: Loftem
Projektant: Michał Biernacki
Design manager: Justyna Janczak
Leżanka, stół oraz stoliki pełniące także funkcję taboretów, to kolekcja mebli o oryginalnej stylistyce, przeznaczona dla odważnej grupy odbiorców. Charakteru serii dodają zdecydowana forma, a także użyte kolory oraz zastosowane materiały. Do produkcji leżanki wykorzystano skórę naturalną, tkaninę obiciową oraz stal, stołu – lakierowaną płytę MDF oraz stal, zaś do taboretów drewno lakierowane lub opalane.  

Producent: Pilch Innowacje
Projektant: Paweł Mularczyk
Design manager: Piotr Mazuś
Kivak – siedzisko służące do aktywnego siedzenia, np. podczas pracy biurowej lub w domu. Dzięki możliwości balansowania podczas siedzenia aktywuje mięśnie odpowiadające za utrzymanie prawidłowej pozycji. Kivak został stworzony z połączenia drewna, giętej sklejki oraz tkaniny obiciowej. 

Producent: Meble Olejnikowski
Projektant: Michał Kozłowski
Design manager: Justyna Janczak
Kolekcja mebli skrzyniowych o nowoczesnym charakterze, w skład której wchodzi komoda, regał oraz szafka RTV. Całość dostępna jest w różnych odmianach wykończenia, posiada możliwość doboru podświetlenia i akcesoriów szuflad. Do produkcji kolekcji wykorzystano drewno oraz płytę fornirowaną. 

Producent: MK Design
Projektant: Klaudia Gołaszczyk
Design manager: Magdalena Lubińska
Sofa składa się z systemu modułowych komponentów i sprytnych rozwiązań, które uzupełniają funkcjonalność mebla. Użytkownicy mają możliwość indywidualnej konfiguracji. Podstawa sofy występuje w wariancie z naturalnego drewna oraz w wersji tapicerowanej w żywych i ciepłych kolorach. Do jej produkcji wykorzystano stal, drewniany stelaż oraz tkaninę obiciową. 

Producent: Prohan
Projektant: Aleksander Palka
Design manager: Kaja Baszkiewicz
Kompozycja modułowych mebli, składająca się z komody w dwóch rozmiarach, toaletki oraz otwartej biblioteki lub biblioteki z szufladami. Kolekcja dostępna jest w kolorze naturalnego drewna oraz bejcy w kolorze wiśni. Do jej produkcji wykorzystano lite drewno dębowe, w części fornirowane, stal oraz szkło (lustro). 

Producent: Kandu
Projektant: Jakub Korfanty
Design manager: Kaja Baszkiewicz
Kolekcja mebli do pokoju dziecięcego, składająca się z łóżka piętrowego, biurka w kształcie domku, taboretu oraz regału. Całość dostępna w dowolnej konfiguracji kolorystycznej. Do produkcji kolekcji wykorzystano sklejkę brzozową, łączoną krzyżowo na wpust.