Konkurs na koncepcję architektoniczną Pawilonu Polskiego na EXPO

Termin ostatniej Światowej Wystawy EXPO ze względu na pandemię koronawirusa uległ przesunięciu. Kolejna odbędzie się w 2025 roku w japońskiej Osace. Jaki Pawilon będzie tam reprezentował dorobek Polski? Zakończył się właśnie konkurs na jego koncepcję architektoniczną organizowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich (SARP). Wybrano pięć projektów - ATI - Piotr Trębacz, Wiktor Gago, Łukasz Pałczyński; MFRMGR; architekci Alicja Kubicka i Borja Martinez; Nizio Design International oraz Medusa Group. Jeden z nich będzie miał szansę na realizację. Teraz w ścisłej współpracy z ekspertami z zakresu budownictwa i architektury, ekspertami z Japonii (teren Expo w Osace to sztuczna wyspa, co stanowi dodatkowe wyzwanie) wypracowany zostanie finalny projekt Pawilonu. Dziś prezentujemy Wam propozycję od MFRMGR. 

Czytaj także: Polski pawilon autorstwa WXCA i Bellprat Partner zwycięzcą WORLD EXPO AWARDS

Pawilon Polski na EXPO w Osace - propozycja  MFRMGR

Pawilon Polski na EXPO w Osace od  MFRMGR to konstrukcja z lekką fasadą z poliwęglanu zbudowana na stalowych palach. Biały, półprzezroczysy prostopadłościan przecinają kolorowe strukruty - rzeźby ze stali, drewna, papier mache lub tkaniny. Ta barwna tkanka symbolizować ma ludzkie jednostki, które przekazują pozytywny kreatywny, rewolucyjny gen przenikając przez skostniały, monolityczny system. Ten gen twórcy projektu czyli Marta Frejda, Michał Gratkowski, Łukasz Ptak, Hiroyouki Mae, Michał Jońca, Łukasz Woleński, Adam Górka i Łukasz Rossa, postrzegają jako cechę charakterystyczną polskiego społeczeństwa - umiejętność zjednoczenia się w trudnych momentach i wspólnego działania dla ważnej idei.

- Największym wyzwaniem było stworzenie głównej idei Pawilonu, która nie byłaby wtórna. Stąd właśnie główna inspiracja - ludzie, którzy tworzą społeczeństwo polskie - posiadające niepokorny gen kreatywności wyzwalany w ekstremalnych nietypowych opresyjnych warunkach - empatia, pomoc uchodźcom, Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Plus opracowanie tego w przestrzeni projektowej i zrobienie z idei  prawdziwej architektury - podkreśla Michał Gratkowski z pracowni MFRMGR.