Sonia Rykiel - bankructwo słynnego domu mody

Kwiecień tego roku był dla marki druzgocący: koncern First Heritage Brands, do którego należy Sonia Rykiel, ogłosił jej bankructwo we Francji i tym samym zniknięcie z rynku amerykańskiego, likwidując flagowe sklepu w Nowym Jorku, ale też w Londynie. Teraz dom mody zamyka się całkowicie - nie pomogły inwestycje ani potencjalni kupcy, których brakowało. -Ponieważ żadna poważna oferta nie pojawiła się przed wieczorem, co spowodowałoby dalsze odroczenie decyzji, likwidacja była konieczna - wyjaśnia prawnik Thomas Holland, zajmujący się firmą. Dom mody próbowali odkupić jedynie inwestorzy z rodziny Lévy, ale ich propozycja była zbyt niska (200 tys. euro i zatrudnienie 39 osób).

Jak podają serwisy biznesowe, w markę zainwestowano 200 mln euro na przestrzeni ostatnich siedmiu lat i mimo przychodów w wysokości 35 mln euro z kolekcji prêt-à-porter na koniec 2018 roku, Sonia Rykiel miała 30 mln euro straty. Pracę straciło 135 pracowników, a pozostałości po firmie - projekty, a nawet archiwa - mają zostać sprzedane. 

Clickbait fashion. Dlaczego marki modowe tworzą ubrania-memy?>>

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Post udostępniony przez Sonia Rykiel (@soniarykiel) Lip 18, 2019 o 10:58 PDT

Sonia Rykiel przechodzi do historii

Założycielką domu mody była rudowłosa Sonia Rykiel - utalentowana projektantka i pisarka, która urodziła się w Paryżu. Wyczucie stylu wyniosła z domu, chociaż - jak podkreślała wielokrotnie w wywiadach - w jej rodzinie rozmawiało się na "inteligentne tematy", a nigdy o modzie. Jako nastolatka pracowała w butiku, gdzie stylizowała okna wystawowe, lata później wyszła za Sama Rykiela, właściciela sklepu odzieżowego. Projektować zaczęła z powodów praktycznych: nie miała się w co ubrać podczas drugiej ciąży, a jeden z jej pierwszych projektów - sweter w kolorowe czerwono-różowo-czarno-białe paski, znany jako "poor boy sweater", stał się sprzedażowym hitem i trafił na okładkę francuskiego ELLE z piosenkarką Françoise Hardy (później ubierały się u niej też Bridgitte Bardot, Catherine Deneuve oraz Audrey Hepburn).

Nieustannie, od lat 60., Sonia proponowała swoim klientkom maksymalizm i rebelię, a marka sygnowana jej nazwiskiem do niedawna była jednym z ostatnich w pełni niezależnych domów mody w Paryżu. 

Do teraz znakiem rozpoznawczym domu mody są pasiaste sweterki "biednego chłopca", dzianiny, futra i czarny total look. Po ubrania rudowłosej projektantki sięgały kobiety wszystkich pokoleń, klas społecznych i zawodów. Rykiel, która promowała nonszalancję i maksymalizm, uwielbiała podkreślać, że "moda to stan umysłu".

Ta marka nazywana jest "ekologiczną niemiecką Zarą". Gdzie kupić ubrania Hallhuber?>>

Projektantka była szeroko ceniona za swoją działalność - odznaczono ją m.in. Oscarem przyznanym przez Fashion Group International of New York w 1986 r. i Orderem Legii Honorowej w uznaniu za jej 40 lat służby dla francuskiej mody. Zmarła w 2016 roku po wieloletniej walce z chorobą Parkinsona. "Moje życie jest teraz inne, świat też jest innym miejscem. Ale kiedy patrzę w przeszłość, jestem dumna ze swojego dziedzictwa. Moje projekty, które tworzyłam od 1968 roku, nadają się do noszenia współcześnie" mówiła Sonia Rykiel. Dziś, w 2019 roku, jej marka przeszła do historii.