Jak co roku, w ostatni weekend września, prywatne galerie sztuki prezentują wystawy otwierające jesienny sezon wydarzeń kulturalnych. Tegoroczna, 12. edycja Warsaw Gallery Weekend odbędzie się w dniach 29.09-2.10.2022. W programie 38 wystaw, spotkania z artystami i artystkami, kulturalne spacery i wydarzenia specjalne. Premierowe wystawy będą aktualnym i przekrojowym przeglądem nowej sztuki, prezentując prace nie tylko polskich ale i zagranicznych twórców. W Warsaw Gallery Weekend 2022 wezmą udział galerie z Warszawy, Poznania, Gliwic i Wrocławia. Program całej imprezy znajdziecie na stronie internetowej WGW. My szczególnie polecamy Wam trzy wystawy. 

Karol Radziszewski, Mity, BWA Warszawa

Karol Radziszewski w swoich kolejnych projektach rozwija historie o queerowych bohaterach, znanych z głównego nurtu życia polityki, kultury i sztuki, uświadamiając że nie są marginesem polskiej kultury ale jej głównymi współtwórcami. W "Mitach" kontynuuje zabawę z historycznym portretem – bohaterem nowej wystawy czyni Karola Szymanowskiego, wybitnego XX-wiecznego kompozytora. - Artysta czyta (a następnie maluje) życie i twórczość muzycznego geniusza, układając opowieść o nim w gęstą malarską maskaradę. Do świata mitów kompozytora, Radziszewski zalicza rodzinną Tymoszówkę i utopione w okolicznym stawie fortepiany, złamaną trzcinę i pęknięte serca młodych mężczyzn. Włochy, miejsce queerowych archeologii i nagłych coming outów. Narcyza i Pana. Tatry w przyrodzie i góralach. Tatry w operach i baletmistrzach. Sny i przebudzenia. Radziszewski odtwarza uniwersum Szymanowskiego z charakterystyczną dla siebie selektywnością i wyobraźnią. Interesują go nokturnowość historii, niedopowiedzenia i zagadki, miraże wspomnień - pisze Michał Grzegorzek.

Nicolas Grospierre, Lapis Mundi, Muzeum Ziemi, Gunia Nowik Gallery 

Relacja ludzkiej cywilizacji z przyrodą często jest sprzeczna, a czasem wręcz perwersyjna. Materialna rzeczywistość czerpie z natury, aby się rozwijać, następnie ją niszczy. Nicolas Grospierre, fotograf zafascynowany architekturą i przestrzenią, na wystawie Lapis Mundi zagląda do wnętrz kamieni, przede wszystkim agatów. Wystawa eksponowana jest w modernistycznej willi Bohdana Pniewskiego, gdzie obecnie mieści się Muzeum Ziemi. We wnętrzach wplecione zostały obiekty fotograficzne oraz agaty z kolekcji Muzeum, wybrane przez artystę we współpracy z kustoszami działu kamieni i minerałów, eksponowane w gablotach Wojciecha Zamecznika. Słynna willa, wzniesiona na pozostałościach osiemnastowiecznej loży masońskiej, tak jak kamienie, pozostaje surowa i chropowata od zewnątrz, a misterna i tajemnicza w środku. Partnerem wystawy jest Polska Akademia Nauk Muzeum Ziemi w Warszawie.

Emilia Kina, Le soir qui tombe, RASTER

Obrazy Emilii Kiny łączą w sobie erudycję i powab estetyczny. Ich źródła tkwią w teorii malarstwa i obrazowania, zaś istota – w relacji pomiędzy obrazem-wizerunkiem a obrazem-obiektem. Ukuta przez Leona Albertiego renesansowa metafora obrazu jako okna zyskuje tu intrygującą, współczesną formę. Obrazy Kiny przypominają ekrany, zasłony, znieruchomiałe firanki, które niczym parawan przesłaniają widok. Figura okna jest tu potraktowana dosłownie jako materialna rama, bardziej element scenograficzny niż kadr z rzeczywistości. Emilia Kina ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w 2015 roku. Od tego czasu regularnie wystawia, między innymi realizując wspólne projekty z Filipem Rybkowskim. Jej prace trafiły do kolekcji Muzeum Narodowego w Gdańsku. Artystka tworzy prace, które przyciągają materialnością, reliefowe formy obrazów, ułożone w kompozycje przestrzenne odwracają uwagę od cyfrowych komunikatów wirtualnego świata.