"Równość i różnorodność ludzi, ich stylów życia i postaw jest kluczową wartością Zalando. Wierzymy, że moda może być nie tylko sposobem na wyrażenie siebie, ale również narzędziem uświadamiającym istnienie problemów społecznych. W tym wypadku jest to brak równości oraz przemoc wobec konkretnej grupy ludzi. Razem z naszymi partnerami chcemy wesprzeć polską społeczność LGBTQIA+ pomagając jej członkom w dotarciu ze swoimi historiami do szerszego grona odbiorców. A są to historie, obok których nie sposób przejść obojętnie. Nikt nigdy nie powinien reagować przemocą na czyjś wygląd, płeć czy orientację seksualną. Dodatkowo liczymy też, że uda nam się zachęcić osoby, które doświadczyły przemocy do sięgnięcia po wsparcie, zarówno prawne jak i psychologiczne" opowiada o inicjatywie Dawid Pożoga, Regional Lead na Polskę w Zalando. 

Platforma modowa i lifestyle'owa zwraca uwagę na fakty. Liczba przypadków agresji oraz natężenie mowy nienawiści w debacie publicznej rosną, a sytuacja polskiej społeczności LGBTQIA+ ulega w ostatnich latach systematycznemu pogorszeniu.

Mówi o tym także raport “Sytuacja społeczna osób LGBTA w Polsce” opracowany przez KPH — okazuje się, że nawet 70% osób LGBTQIA+ doświadczyło homo-, bi- lub transfobicznej przemocy. Niestety, jedynie 4% skrzywdzonych zgłosiło te napaści organom ścigania. Oczywiste więc było to, że trzeba zwrócić uwagę szerokie grona na to, co się dzieje w kraju i pokazać, jaka jest skala przemocy wobec osób publicznie deklarujących swoją przynależność do społeczności LGBTQIA+. Zalando zaprosiło więc do współpracy KPH, polską organizacją pozarządową walczącą o prawa osób LGBTQIA+, oraz z globalnie rozpoznawalną polską markę odzieżową MISBHV, którą tworzą Natalia Maczek i Tomasz Wirski.

Nowa kolekcja Zalando "Małe kroki. Duża zmiana" zaprojektowana ze skandynawskimi markami już w sprzedaży>>

"To niezwykle ważne, by szeroko rozpoznawalne marki, takie jak Zalando, angażowały się w kampanie społeczne i mówiły głośno o problemach, jakie nękają nasze społeczeństwo. W ten sposób marki mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i zmotywować ich do wsparcia przeróżnych celów, takich jak dążenie do równości, a do osiągnięcia tego celu niezbędna jest profesjonalna pomoc prawna. Tylko poprzez zgłoszenie sprawy na policję jesteśmy w stanie dotrzeć do sprawcy przestępstwa i uruchomić aparat sprawiedliwości. Dzięki zgłoszonym i udokumentowanym przestępstwom będziemy w stanie przeprowadzić efektywne działania prawne na szczeblu lokalnym i międzynarodowym" wyjaśnia Jakub Lendzion z Kampanii Przeciw Homofobii. Tomasz Wirski, dyrektor kreatywny marki MISBHV, dodaje: “Nasze wartości, takie jak wolność, równość i otwartość, które jeszcze niedawno braliśmy za pewnik, są ostatnimi czasy coraz bardziej atakowane. Samo zauważenie problemu dyskryminacji to za mało. Każdy akt przemocy zostawia po sobie blizny nie tylko na ciele, ale też na psychice — często są one niewidoczne dla osób z zewnątrz. Wierzymy, że ubrania mogą być narzędziem do pokazania prawdy o przemocy fizycznej i psychicznej".

Na czym polega kampania społeczna Zalando, KPH i MISBHV? W ramach tej współpracy opracowano pięć  projektów powstałych z ubrań, które zostały uszkodzone wskutek aktów przemocy dokonanych na osobach LGBTQIA+. Te zniszczone elementy garderoby dostały jednak nowe życie i siłę wyrazy, co w efekcie podkreśla zmianę, jaka zachodzi w wymowie pozostałych ubrań. Jak podkreślają przedstawiciele Zalando: te pozostałości po traumatycznych przeżyciach przekształcają się w symbole walki o tolerancję i protestu przeciwko homofobii. "Każde zniszczenie ubioru reprezentuje osobiste doświadczenie bohatera kampanii. Wspólnym mianownikiem opowiadanych historii nie jest zakorzeniona w nich trauma, lecz chęć dążenia do zmiany i promowania tolerancji. Odzież ma stać się symbolem odwagi i niezłomności społeczności LGBTQIA+, która wciąż walczy w Polsce o równość i szacunek" czytamy w informacji prasowej. To jednak nie wszystko - platforma chce jeszcze dodatkowo wesprzeć tę grupę i będzie sponsorować wybrane programy prowadzone przez Kampanię Przeciw Homofobii, dedykowane osobom, które doświadczyły przemocy i szukają pomocy prawnej i psychologicznej.

Fotografie z tej niesamowicie ważnej kampanii społecznej możecie już obejrzeć w naszej galerii. Wykonała je Zuza Krajewska, która wielokrotnie angażowała się w inicjatywy społeczne, między innymi Vote Together, #sexedPL czy Surplus. Kluczowym elementem całej akcji jest też seria filmu wyreżyserowanych przez Mikołaja Sadowskiego i nakręconych przez Igora Połaniewicza - każdy z obrazów przedstawia historie bohaterów kampanii, a także proces projektowania zupełnie od nowa uszkodzonych ubrań. Przy powstaniu kampanii pracowała także agencja 180heartbeats + JUNG v. MATT.