Wypadanie włosów jest w normie, kiedy dziennie tracisz ich do 150. Ale jeśli znajdujesz je na poduszce i ubraniach, zatykają odpływ w prysznicu albo zostaje ich na szczotce tak dużo, że musisz codziennie ją czyścić – problem jest poważny. Na początek zrób podstawowe badania krwi i sprawdź, czy nie masz niedoborów witamin i mikroelementów. Warto skontrolować też hormony tarczycy i poziom androgenów. Jeśli wyniki będą w normie, a mimo to włosów ubywa, niemal pewne jest, że dotyczy cię któraś z trzech opisywanych przez nas sytuacji.

Przyczyny wypadania włosów: suchy szampon

Getty Images

Tak, ten popularny spray może przyczyniać się do zwiększonego wypadania włosów. Wszystko dlatego, że zawiera składniki takie jak talk czy skrobia ryżowa, które gromadzą się na skórze głowy i oblepiają mieszki włosowe. W efekcie są one gorzej odżywione i osłabiają się. Ponadto, w składzie wielu suchych szamponów występują substancje drażniące: alkohol oraz syntetyczne środki zapachowe. Mogą zaburzać równowagę skóry głowy, wywoływać podrażnienia, swędzenie, a w konsekwencji nasilone wypadanie.

Co możesz zrobić?

Nie używaj suchych szamponów codziennie, tylko raz na kilka dni gdy chcesz odświeżyć fryzurę. Co 2-3 tygodnie myj włosy szamponem oczyszczającym, który skutecznie domywa resztki produktów do stylizacji, np. Goldwell Dualsesnes Scalp Specialist Deep Cleansing albo L´Oréal Professionnel Expert Pure Resource. Stosuj też peelingi, które zwiększają ukrwienie skóry głowy i pomagają lepiej ją oczyścić.

Przyczyny wypadania włosów: zbyt intensywna stylizacja, farbowanie i ciasne fryzury

Getty Images

Każdy rodzaj stylizacji osłabia włosy, ale najbardziej szkodliwe jest całościowe farbowanie i zbyt ciasne fryzury. Podczas koloryzacji skalp ma kontakt z wieloma agresywnymi substancjami chemicznymi, przez co po zabiegu włosy mogą bardziej wypadać. Także wiązanie ścisłych koków na czubku głowy jest złym pomysłem – włosy są cały czas „naprężone” i z czasem osłabia się ich zakotwiczenie w skórze głowy. Poza tym, zabiegi takie jak farbowanie, prostowanie i inne czynności z użyciem wysokiej temperatury, powodują łamanie się włosów. Może to być jedna z przyczyn, dla których tak trudno zapuścić ci zdrowe, długie pasma – bo ich końcówki kruszą się, co daje wrażenie jakby włosy nie chciały rosnąć.

Co możesz zrobić?

Podetnij końcówki, a jeśli kosmyki są bardzo zniszczone, skróć fryzurę – dzięki temu włosy staną się lżejsze, co powinno je wzmocnić. Zrezygnuj na kilka miesięcy z koloryzacji, trwałej i innych zabiegów ingerujących w strukturę włosów. Jeśli tylko masz taką możliwość, po myciu pozwól imschnąć naturalnie oraz nie związuj (zwłaszcza za pomocą cienkich gumek, które mogą zwiększać łamliwość pasm). Żeby odżywić cebulki, stosuj wcierki ze składnikami aktywnymi, które stymulują szybszy porost włosów, np. John Masters Organics Scalp. Preparat zawiera ekstrakty z korzenia łopianu, tymianku, chrzęstnicy kędzierzawej, arniki, lawendy i ogórecznika, które łagodnie, a jednocześnie skutecznie pobudzają wzrost włosów.

Aby włosy nie łamały się na długości, stosuj maski z keratyną, która wbudowuje się w ich strukturę i wypełnia ubytki spowodowane intensywną stylizacją. Po ich zastosowaniu włosy odzyskują gładkość oraz sprężystość.

Przyczyny wypadania włosów: za mało białka w diecie

Imaxtree

Jako najczęstszy powód wypadania włosów podaje się niedobór witamin i mikroelementów w diecie. Zastanawiałaś się jednak, czy dostarczasz sobie odpowiednich porcji białka? Białko to podstawowy budulec włosów, więc jeśli twoja dieta nie uwzględnia wszystkich niezbędnych aminokwasów, organizm nie będzie miał z czego „zbudować” mocnych, zdrowych pasm. Możesz mieć niedobory białka jeśli odchudzasz się albo jesteś na diecie wegańskiej – bo składnik ten, choć występuje w roślinach, przyswaja się gorzej niż z produktów odzwierzęcych.

Co możesz zrobić?

Jeśli jesteś weganką, powinnaś zwiększyć ilość tofu, soczewicy, fasoli i innych strączków w diecie, aby wyrównać bilans. U wegan konieczne jest także suplementowanie witaminy B12, której braki bardzo źle odbijają się na kondycji włosów. Z kolei podczas odchudzania postaw na nabiał (jogurty), chude mięso, np. z kurczaka, i nie rób głodówek, które osłabiają cały organizm.