Ogień w plecach

Notoryczne ślęczenie nad telefonem ma konsekwencje. Powstał nawet specjalny termin – „text neck syndrome”, czyli „syndrom SMS-owej szyi”. W skrócie: korzystając z telefonu, pochylasz głowę pod kątem 60 stopni. – Pochylenie szyi o pięć stopni to tak, jakby położyć na niej pięciokilogra- mowy odważnik – mówi dr Artur Zaczyński, neurochirurg, chirurg krę- gosłupa z warszawskiego Carolina Medical Center. Możesz łatwo przeliczyć, ile dodatkowych kilogramów musi udźwignąć, gdy patrzysz na smartfona. Jeszcze więcej, gdy siedzisz. Czym to skutkuje? – Ciągłe czytanie czy pisanie na telefonie powoduje usztywnienie mięśni szyi. Ulegają w tej okolicy skrajnemu napięciu, co z kolei powoduje dużą kom- presję kręgów w kręgosłupie i w efekcie zwyrodnienie dysków. Objawy, które powinny wzbudzić czujność, to uczucie kłucia w szyi, przeszywający ból przy dotykaniu uchem ramienia, trudność w skręcaniu szyi w prawo i lewo lub jej pochylaniu – wymienia dr Zaczyński.

Profilaktyka: Kilka razy w ciągu dnia poruszaj szyją na boki, góra-dół i wykonuj koliste ruchy. Kup ergonomiczną po- duszkę do spania, która odciąży kręgi. I najważniejsze, staraj się korzystać ze smartfona, jak najkrócej się da, i miej go na wysokości oczu.

Sen na wspomaganiu

Fale elektromagnetyczne, które emituje, są podobne do tych w mikrofalówce. Dlatego korzystanie ze smartfona wpływa na twój mózg. Spokojnie, na razie nie dowiedziono, że wywołuje poważne choroby, np. raka mózgu, czego pewnie najbardziej się obawiasz. Mimo to WHO zaleca rozmawianie przez słuchawki albo zmianę ucha w trakcie rozmowy. Za to na pewno zaburza sen. – Smartfony emitują niebieskie światło, które hamuje wydzielanie melatoniny, hormo- nu regulującego rytm okołodobowy i informującego organizm, że nadszedł czas na sen. Wydzielanie melatoniny po ekspozycji na niebieskie światło może być opóźnione nawet o dwie godziny – ostrzega dr n. med. Małgorzata Fornal-Pawłowska z Gabinetu Terapii Bezsenności. Przez nadużywanie smartfona gorzej śpisz, ale też... łatwiej tyjesz. Zbyt krótka noc nasila wydzielanie greliny, która sygnalizuje organizmowi, że czas na posiłek. Twój apetyt momentalnie się wtedy zaostrza.

Profilaktyka: Nie korzystaj ze smartfona w łóżku, a najlepiej odłóż go dwie godziny przed pójściem spać. Jeśli nie możesz się powstrzymać, zainstaluj specjalną aplikację, która stopniowo zmienia barwę ekranu, aby ułatwić ci zasy- pianie, np. Twilight.