AFI FILM FEST 2019 – najlepsze filmy: Prawda

Legendy francuskiego kina Catherine Deneuve i Juliette Binoche wraz z reżyserem Hirokazu Koreedą próbują namalować w „Prawdzie” poruszający portret rodzinnej dynamiki. Fabienne (Catherine Deneuve) to starzejąca się francuska gwiazda filmowa, która pomimo chwilowych zaników pamięci, utrzymuje swoją silną pozycję, zarówno w filmowej branży, jak i w rodzinie. Po opublikowaniu wspomnień jej córka Lumir (Juliette Binoche) wraca z Nowego Jorku do Paryża wraz ze swoim mężem (Ethanem Hawke) i ich córką, aby uczcić publikacje wspomnień swojej matki. Podczas pobytu w rodzinnym domu między duetem matka-córka wywiązuje się intensywna i napięta dyskusja. Lumir decyduje się zakwestionować cukierkową wersję dzieciństwa opisaną przez Fabienne w jej autobiografii. Ich napięte relacje w sprytny sposób odzwierciedla ostatnia rola Fabienne w dramacie science-fiction, tworząc przejmującą podróż w kierunku możliwego pojednania. Czarująca, odważna i nasycona niekończącym się wglądem w emocje bohaterów „Prawda” podsuwa nam pod nos relatywne spojrzenie na relacje międzyludzkie, oferując znakomite występy gwiazdorskiej obsady.

AFI FILM FEST 2019 – najlepsze filmy: Dwóch papieży

Reżyser Fernando Meirelles i scenarzysta Anthony McCarten opowiadają o jednej z najbardziej niespodziewanych zmian władzy w ciągu ostatnich dwóch tysięcy lat. Sfrustrowany i zmęczony kierowaniem argentyńskiej parafii kardynał Bergoglio (Jonathan Pryce) prosi o pozwolenie na odejście na emeryturę w 2012 r. papieża Benedykta (Anthony Hopkins). Zamiast tego, w obliczu skandalu i zwątpienia, introspektywny papież Benedykt wzywa swojego najostrzejszego krytyka i przyszłego następcę Rzymu, aby wyjawić mu tajemnicę, która wstrząsnęłaby fundamentami Kościoła Katolickiego. Gdy ci dwaj bardzo różni ludzie z dwóch bardzo różnych części świata konfrontują historie ze swojej przeszłości, aby znaleźć wspólną płaszczyznę i stworzyć przyszłość dla miliarda wyznawców na całym świecie, za murami Watykanu rozpoczyna się walka między tradycją a postępem, winą i wybaczeniem.

AFI FILM FEST 2019 – najlepsze filmy: Babyteeth

Kiedy poważnie chora nastolatka Milla (Eliza Scanlen) szaleńczo zakochuje się w drobnym handlarzu narkotyków Mojżeszu, okazuje się, że to najgorsze, co mogą wyobrazić sobie jej rodzice. Kiedy jednak nowa miłość przynosi Milli nowe pragnienie życia, sprawy stają się skomplikowane, a tradycyjne podejście do wychowania już nie wystarcza. Milla wkrótce pokazuje wszystkim w swoim otoczeniu — rodzicom, Mojżeszowi, wrażliwemu nauczycielowi muzyki, młodemu skrzypkowi i rozbrajająco uczciwej ciężarnej sąsiadce — że można żyć tak, jakby się nie miało nic do stracenia. To, co mogło być katastrofą dla rodziny Finlay, prowadzi do uczucia wolności i znalezienia piękna we wspaniałym chaosie życia. „Babyteeth” z radością opowiada nam o tym, jak dobrze nie być martwym. I jak daleko możemy posunąć się dla miłości.

AFI FILM FEST 2019 – najlepsze filmy: And then we danced

„And then we danced” to oficjalny kandydat Szwecji do Oscara w kategorii najlepszy film międzynarodowy. Namiętna opowieść o miłości i wyzwoleniu osadzona w ultrakonserwatywnych granicach współczesnego gruzińskiego społeczeństwa, „And then we danced” podąża za Merabem, tancerzem, który od lat trenuje ze swoją partnerką Mary, aby dostać się do Narodowego Baletu Gruzińskiego. Pojawienie się nowego tancerza, Irakli, obdarzonego doskonałą formą i pełnego pasji, wytrąca Merabę z równowagi, wywołując zarówno intensywną rywalizację, jak i romantyczne pragnienia, które mogą spowodować, że zaryzykuje swoją przyszłość w tańcu, relacje z Mary i swoją rodziną.

AFI FILM FEST 2019 – najlepsze filmy: Queen and Slim

Podczas niezapomnianej pierwszej randki w Ohio czarnoskóry mężczyzna (Daniel Kaluuya znany z filmu „Uciekaj”) i czarnoskóra kobieta zostają zatrzymani przez policję za niewielkie wykroczenie drogowe. Sytuacja pogarsza się diametralnie, gdy mężczyzna w ramach samoobrony zabija policjanta. Przerażeni i obawiający się o swoje życie bohaterowie (on — sprzedawca, a ona — prawniczka) są zmuszeni do ucieczki. Okazuje się, że incydent został nagrany i bije rekordy popularności w Internecie, a para nieświadomie staje się symbolem traumy, terroru i bólu dla ludzi w całym kraju.