Skoda Kamiq  - kompaktowa sylwetka

Modelem Kamiq Skoda po raz pierwszy wchodzi na dynamicznie rozwijający się segment miejskich SUV-ów. Auto łączy w sobie najważniejsze zalety aut z tego segmentu, a więc większy prześwit i podwyższoną pozycję za kierownicą, zachowując jednocześnie zwinność miejskiego kompaktu. Najmniejszy SUV kontynuuje stylistykę charakterystyczną dla podwyższonych modeli z Mlada Boleslav, ale dzielone reflektory z osobnymi światłami do jazdy dziennej w górnej części stanowią nowy, wyróżniający się akcent wizualny. Nazwa Kamiq, podobnie jak Kodiaq i Karoq, zaczerpnięta  została z języka Inuitów zamieszkujących północną Kanadę i Grenlandię i oznacza coś, co pasuje idealnie w każdej sytuacji: „jak druga skóra”. I rzeczywiście, Kamiq z długością nadwozia 4241 mm jest jakby bliżej ciała…

Skoda Kamiq  - przytulne wnętrze

Nie oznacza to, że w aucie jest ciasno. Wręcz przeciwnie, miejsca wystarczy dla czterech dorosłych pasażerów, a pojemność bagażnika (400 litrów) to ścisła czołówka tej klasy. Jednocześnie deska rozdzielcza do złudzenia przypomina tę z modelu Scala i to wielki atut, ponieważ nowa linia stylistyczna wnętrza okazuje się bardzo czytelna i ergonomiczna. Wszystko znajduje się na swoim miejscu, a kształty są nowoczesne i przyjemne dla oka. Uwagę zwracają także wysokiej jakości materiały wykończeniowe. Fotele przednie są duże i bardzo wygodne. Podczas jazd testowych miałem okazję podróżować z kolegą, który ma ponad 190 cm wzrostu i obydwaj byliśmy w stanie zająć wygodną pozycję. To świadczy o wszechstronności małej Skody.

Skoda Kamiq  - nowocześnie pod maską

Pod maską auta pracują wyłącznie benzynowe, turbodoładowane jednostki o pojemności jednego litra w dwóch wariantach mocy – 95 i 115 KM oraz znany z wielu modeli grupy Volkswagen półtoralitrowy silnik o mocy 150 KM. Słabszy współpracuje z 5-biegową skrzynią manualną, zaś wariant mocniejszy zamówić można z 6-biegowym manualem lub 7-biegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG. Najciekawiej prezentuje się 1.5 TSI o mocy 150 KM. Nie dość, że bardzo sprawnie napędza niewielkiego SUV-a, to jeszcze konstrukcja głowicy pozwala na wyłączenie dwóch cylindrów przy jednostajnej jeździe, co ma kolosalne znaczenie na zużycie paliwa i emisję spalin.

Skoda Kamiq  - test na trasie kolarskiego wyścigu

We Francji miałem okazję testować mocniejszą wersję silnika 1.0 TSI ze skrzynią automatyczną, ale na tamten dzień był to najmocniejszy wariant w stawce. Silnik 1.5 TSI dołączył do oferty pod koniec 2019 roku i chętnie uzupełnię swoją wiedzę na jego temat. Muszę przyznać, że odrobinę obawiałem się, czy 115 KM to nie za mało dla Kamiqa. Po opuszczeniu lotniska w Bazylei i wyjeździe na autostradę okazało się jednak, że moje obawy były nieuzasadnione. Samochód sprawnie nabierał prędkości, a skrzynia aksamitnie zmieniała przełożenia. We wnętrzu było cicho, a silnika praktycznie nie było słychać przy prędkości 130 km/h. Komputer skrzyni biegów skrupulatnie pilnuje, by silnik utrzymywał możliwie minimalne obroty, co korzystnie wpływa na komfort jazdy i zużycie paliwa. Na autostradzie utrzymywało się ono na poziomie 7 litrów.

ZOBACZ: Citroen C5 Aircross: SUV inny niż wszystkie. Zamiast prawa jazdy zabierz patent żeglarski

Po kilkudziesięciu kilometrach zjechaliśmy na malownicze drogi francuskich Wogezów. Serpentyny wijące się wśród dojrzewających Rieslingów i Gewurtztraminerów doskonale nadają się do testowania zawieszenia i układu kierowniczego. Zakręty Kamiq pokonuje bardzo neutralnie. Nadwozie nie przechyla się nadmiernie, a amortyzatory dobrze tłumią nierówności. Układowi kierowniczemu brakuje nieco precyzji, ale miejski SUV nie jest przecież autem sportowym. Mały Czech okazuje się także bardzo zwrotny. Nie miałem żadnych problemów z jazdą w ciasnych zakrętach, a jechaliśmy trasą, którą co roku pokonuje kolarski klasyk Tour de France. Gdy wjechaliśmy w góry skrzynię biegów musiałem jednak przełączyć w tryb sportowy, bo na stromych podjazdach nieco zamulała i utrzymywała zbyt niskie obroty. Tryb Sport skutecznie niweluje tę niedogodność. Szarpana jazda poskutkowała tym razem wzrostem zużycia paliwa. Tu Kamiq potrzebował 8.5 litra na każde 100 kilometrów, ale uważam, że ten wynik i tak plasuje się w czołówce segmentu.

Skoda Kamiq  - nowoczesna technika…

Model Kamiq został zbudowany w oparciu o platformę MQB-A0 Grupy Volkswagen, ale nie oznacza to, że jest ubogo wyposażony. Wręcz przeciwnie, samochód może być  wyposażony w nawet dziewięć poduszek powietrznych, w tym poduszkę kolanową kierowcy i poduszki boczne z tyłu, oraz najnowocześniejsze systemy wspomagania. Nadwozie w prawie 80% wykonane jest z tłoczonych na gorąco elementów z wysokowytrzymałej stali. W standardzie oferowane są reflektory LED Basic, a opcjonalnie auto wyposażyć można w reflektory FULL LED z dynamicznymi kierunkowskazami z przodu i z tyłu. Wyposażenie standardowe obejmuje asystenta pasa ruchu Lane Assist, układ wspomagania hamowania awaryjnego Front Assist z proaktywnym systemem ochrony przechodniów i funkcją awaryjnego hamowania w jeździe miejskiej oraz hamulec antykolizyjny. Lista opcji oferuje multimedialne systemy Swing, Bolero i Amundsen z wyświetlaczami o przekątnej od 6,5 do 9,2 cala, które można opcjonalnie połączyć z systemem nagłośnienia SKODA Sound System z dziesięcioma głośnikami. Karta eSIM nie tylko umożliwia funkcję eCall, ale także zapewnia dostęp do internetowych usług Skoda Connect. Dostępna jest również technologia SmartLink do podłączania urządzeń mobilnych poprzez Apple CarPlay, Android Auto lub MirrorLink hotspot Wi-Fi.

Skoda Kamiq  - …i słynny Simply Clever

Nie zapomniano też o funkcjach Simply Clever ułatwiających codzienne życie. W ich skład wchodzi dodatkowa ochrona krawędzi drzwi przednich i tylnych, sterowana elektrycznie pokrywa bagażnika oraz elektrycznie wysuwany hak holowniczy. Na pokładzie znajdziemy także zintegrowany lejek w nakrętce zbiornika na płyn do spryskiwaczy, skrobaczkę do szyb pod klapką wlewu paliwa oraz schowek na parasol w drzwiach kierowcy.

CZYTAJ TEŻ: Volkswagen Touareg V8: kiedyś tylko dobry SUV, dziś - limuzyna na miarę XXI wieku 

Najmniejszy SUV Skody zaskakuje swoją dojrzałością. Swoim wyposażeniem zupełnie nie odbiega od flagowych modeli Sperb czy Kodiaq. Skoda dokładnie wie co robi i idzie jej świetnie. Dziś klient nie musi wybierać pomiędzy bezpieczeństwem i wyposażeniem. Może wejść do salonu sprzedaży i poprosić o Skodę. Doradca dopasuje do niego idealny model i to bez kompromisów. To zupełnie jak w salonach Merc… A może po prostu sprawdźcie sami.