Nawiązywanie silnych więzi z dzieckiem to niezwykle ważny element jego prawidłowego rozwoju zarówno fizycznego, jak i poznawczego. Opieka, troska i spędzony wspólnie czas na wczesnych etapach życia zwiększają szansę na to, że rodzic pozostanie zaangażowany w życie dziecka także podczas dorastania. Dlatego tak ważne jest, by każdy z rodziców miał równe szanse w budowaniu relacji z maluchem już od pierwszych chwil po narodzeniu. 

Niestety w wielu organizacjach urlop tacierzyński nadal stanowi temat tabu, a mężczyźni zamykani są w ramach roli społecznej, która sprowadza się do utrzymywania rodziny i braku czasu na angażowanie się w życie najbliższych. Efekty powielania takich schematów szczególnie widać na późniejszym etapie rozwoju dziecka, które oprócz bliskiej więzi z mamą zaczyna potrzebować także męskiego wzorca w swoim życiu. Jednak relacje, tak jak wszystkie wartościowe rzeczy w życiu, potrzebują czasu, aby się prawidłowo ukształtować. Dlatego po kilku lub kilkunastu latach ojcom znacznie trudniej jest aktywnie zaangażować się w wychowanie dzieci, mimo najszczerszych chęci. 

Rozwiązaniem na ten dotykający wiele rodzin problem może być zmiana kulturowa, która pozwoli obu rodzicom w pełni cieszyć się opieką nad nowo narodzonym dzieckiem. Bez uprzedzeń i stereotypów. Częścią tej zmiany jest wyjątkowy program „Share The Care”  stworzony przez Procter & Gamble. 

W ramach „Share The Care” ojciec otrzymuje oprócz 2 tygodni ustawowego urlopu rodzicielskiego, dodatkowe 6 tygodni urlopu płatnego, który pozwala mu spędzić ten czas z rodziną i aktywnie uczestniczyć w pierwszych dniach życia dziecka. Rodzice biologiczni, adopcyjni, zastępczy, a także rodzice tej samej płci mogą skorzystać z niego do 2 roku życia dziecka, lub do dwóch lat po adopcji.

To niezwykle ważna zmiana kulturowa, która nie tylko umożliwia równy podział odpowiedzialności oraz zadań w rodzinie i w domu, ale na dłuższą metę wspiera także równowagę w reprezentacji kobiet i mężczyzn w biznesie. Od 2019 z tej możliwości skorzystało już ponad 150 ojców, którzy zachęcani przez kolegów z pracy i pracodawcę mieli szansę aktywnie uczestniczyć w procesie rozwoju swoich dzieci.

„Najpiękniejsze w tym doświadczeniu była możliwość obserwowania jak moja córka rośnie i się rozwija. Pierwsze dni, tygodnie, miesiące to bardzo dynamiczny okres rozwoju dziecka. Dzięki programowi „Share The Care” byłem świadkiem tych wszystkich ‘pierwszy razów’: pierwsza kąpiel, pierwszy uśmiech, pierwszy świadomy chwyt córki za mój palec i wiele, wiele innych niezapomnianych momentów. Tych kilka tygodni uświadomiło mi, jak wiele zyskałem oraz jak wiele straciłem, nie mając możliwości skorzystania z programu przy pierwszym dziecku. […] Jest to jeden z najlepszych benefitów, jakie pracodawca może zaoferować”

- opowiada Paweł Sikora, pracownik Procter & Gamble.

Choć „Share The Care” jest programem bezpośrednio kierowanym do mężczyzn, to jego pozytywne skutki wyraźnie odczuwają także kobiety i dzieci.

Partner korzystający z urlopu tacierzyńskiego na wczesnym rozwoju etapie dziecka to także ogromne wsparcie dla kobiet, które są zostaną odciążone z nadmiaru obowiązków. Towarzyszące obecności taty w domu poczucie bezpieczeństwa, także tego emocjonalnego, umożliwia im szybszy i bardziej pewny powrót do pracy. Ze świadomością, że dziecko jest pod opieką opiekuńczego ojca, wizja spędzenia kilka godzin poza domem każdego dnia staje się znacznie bardziej przyjazna.

W P&G wierzymy, że równość płci zaczyna się w domu. Dlatego też, wprowadzony ponad 3 lata temu program Share The Care postrzegamy jako zmianę kulturową. Jednym z kluczowych założeń tej inicjatywy jest zwrócenie uwagi na to, że opieka nad dzieckiem nie powinna zależeć od płci. Procter & Gamble wspiera wszystkich rodziców, ponieważ każdy z nich ma prawo do budowania więzi z dzieckiem od pierwszych chwil. Polityka Share The Care to realne działanie w kierunku równości płci, która dla P&G jest niezwykle istotna – komentuje Justyna Rymkiewicz, Dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.

Żeby te zmiany były możliwe, ważne są nie tylko działania, ale także budowanie świadomości. Wielu mężczyzn wciąż nie wie, że może skorzystać z urlopów rodzicielskich, nie wie, skąd czerpać informacje na ten temat, a także wciąż nie ma dobrych wzorców. Tu z pomocą przychodzi Gillette – jedna z marek należących do portfolio P&G, która w czerwcu tego roku nawiązała strategiczną współpracę z Fundacją Share the Care. W jej ramach prowadzona była kampania „Facet na 100 pro - Team Rodzina”, która promuje partnerski model rodziny i podział urlopów rodzicielskich. Zwieńczeniem projektu była publikacja specjalnego przewodnika kierowanego do ojców rozważających wykorzystanie urlopu rodzicielskiego. Materiał, który można bezpłatnie pobrać, nie tylko odpowiada na wiele pytań, ale także inspiruje do spojrzenia na ojcostwo w nowym wymiarze.  

Obalanie stereotypów nie jest proste. Jednak działania podejmowane przez P&G oraz edukacja i zachęcanie konsumentów, aby stali się wzorami do naśladowania dla następnych pokoleń wychowywanych w duchu dążenia do świata równych szans – jest znaczącym krokiem na tej drodze.