Włoskie samochody sportowe

Przejażdżka sportowym samochodem jest olbrzymią przyjemnością dla każdego kierowcy. Najlepsze marki samochodów sportowych produkuje się od lat we Włoszech. To w słonecznej Italii zaprojektowano najlepsze samochody sportowe, jakie świat widział w ciągu ostatnich 50 lat. Oto przykłady.

Lancia Stratos był najlepszym przykładem „specjalnej homologacji” - zbudowano jedynie 500 wersji tego samochodu. Model miał nieco mniej niż 200 koni mechanicznych, ale ważył tylko 952 kilogramów, co czyni go niesamowicie szybkim samochodem.

Alfa Romeo 33 Stradale. Podobnie jak w przypadku Lancia Stratos, 33 Stradale był wersją drogową znacznie szybszego samochodu wyścigowego. W latach 70 – tych Alfa Romeo 33 Stradale był najdroższym samochodem dostępnym w wolnej sprzedaży. Samochód został zaprezentowany publiczności na wystawie samochodów sportowych w Monza we Włoszech we wrześniu 1967 r. W sumie zbudowano 16 pojazdów. Prototyp (numer nadwozia 750.33.01) został sprzedany prywatnej galerii Abarth w Japonii, a pięć samochodów należy obecnie do Muzeum Alfa Romeo Na liście „100 najseksowniejszych samochodów wszech czasów ” magazyn Top Gear umieścił Alfa Romeo 33 Stradale na 15 miejscu.

Ferrari 250 GTO ma 3-litrowy silnik z 6 gaźnikami, w tym podwozie od 250 GT SWB. Samochód przyspiesza do 100 km w 5,6 sekundy. Maksymalna prędkość wynosi 265 km/h. Hamulce tarczowe są zainstalowane na wszystkich 4 kołach. Konstrukcja samochodu koncentrowała się na osiągach aerodynamicznych. Aluminiowy korpus jest długi, ma niski nos, małą kratkę, a także wloty powietrza z pokrywami. Samochody sprzedawane były w różnych kolorach, jednak najbardziej popularne były jaskrawoczerwone. Wnętrze doskonale podkreśla sportowy cel samochodu.

Lamborghini Countach zadebiutował w 1974 roku. Samochód miał wówczas futurystyczny, bardzo nietypowy wygląd, którego autorem jest projektant Marcelo Gandini ze studia Bertone. Szeroki i niski korpus w kształcie klina z przesuniętym do przodu wnętrzem i kanciastymi kształtami przez lata wyznacza kierunek projektowania sportowego coupe Lamborghini i wielu innych marek. Kolejną „wizytówką” samochodu były drzwi otwierane w górę. Korpus został oparty na przestrzennej ramie, a zewnętrzne panele nadwozia zostały wykonane z włókna szklanego. W Lamborghini Countach zainstalowano silniki V12 napędzające tylne koła. Początkowo był to czterolitrowy silnik (375 KM) w wersji LP400, a w 1978 roku Countach LP400S został wprowadzony z ulepszoną sterowalnością, ale z mniejszą mocą (355 KM)

Ferrari 250 Testa Rossa Roadster to samochód sportowy, produkowany w latach 1956 - 1961. Testa Rossa dosłownie oznacza czerwoną głowę, ponieważ głowice jednostki napędowej zostały pomalowane dokładnie w tym kolorze. Samochód ten wygrał słynne zawody Le Mans w 1958, 1960 i 1961 roku.

Amerykańskie samochody sportowe

Przyznajmy, że jeśli chodzi o „legendarne samochody sportowe”, najczęściej przychodzą nam na myśl samochody z Niemiec i Włoch. A co z USA?

Chevrolet Camaro Z28 (1967). Po tym, jak firma General Motors wypuściła Chevroleta Camaro, ta była żartobliwie nazywana „małą wielką bestią, która zjada Mustanga”. Oczywiście był to przytyk do głównego konkurenta - firmy Ford, która przygotowywała legendarnego Mustanga. Jednak GM wyprzedził konkurencję. W 1967 roku Chevrolet Camaro Z28 pojawił się na amerykańskim rynku motoryzacyjnym. Samochód sportowy został wyposażony w silnik V8 o pojemności 5,0 litrów i mocy 290 KM. Dzięki takiej mocy samochód odległość 1/4 mili pokonywał w 15,1 sekundy (402,34 metra).

Ford Mustang Mach 1 (1969). Ford skorzystał z globalnego trendu i wprowadził na rynek Mustanga Macha. Mustang został wyposażony w silniki o pojemności od 5,8 do 7,0 litrów. Najmocniejszy silnik V8 miał 335 KM. W rezultacie samochód od samego początku stał się bardzo popularny. Tylko w pierwszym roku sprzedano około 72 000 egzemplarzy.

Chevrolet Corvette Sting Ray (1962-1967). Dla wielu użytkowników Chevrolet Corvette Series „Sting Ray” jest najlepszym modelem w całej serii samochodów sportowych wprowadzonej w 1962 roku. Najnowszy model legendarnego samochodu został zbudowany w 1967 roku, który był wyposażony w 7,0-litrowy silnik V8 o mocy 435 KM.

Shelby Cobra 427 (1965). Carroll Shelby zasłynął dzięki sukcesom w wyścigach samochodowych. Ale oprócz swojej kariery sportowej Carroll jest autorem potężnego samochodu sportowego, który został stworzony na podstawie pojazdów brytyjskiej firmy AC Cars. W roadsterze AC zainstalowano silnik V8 o mocy 425 KM. z maksymalnym momentem obrotowym 641 Nm.

Chevrolet Corvette Z06 (2016). Duża moc za niewielkie pieniądze to główne credo wszystkich samochodów sportowych z USA. Krytycy wielokrotnie obwiniali Amerykanów za zbyt proste podwozie amerykańskich samochodów sportowych. Według wielu ekspertów proste zawieszenie nadaje się tylko do jazdy z dużą prędkością i tylko w linii prostej. Chevrolet Corvette Z06 o mocy 649 KM, konstrukcja podwozia przypomina Porsche Hunter. Ale pomimo wysokich kosztów samochód sportowy Corvette Z06 jest znacznie tańszy niż Porsche 911 Turbo.

Dodge Viper RT / 10 (1992). Ten legendarny samochód jest dziś prawie zapomniany, mimo że na początku lat 90 – tych miał status kultowego. Samochód sportowy został opracowany przez Lamborghini pod koniec lat 80 - tych, który w tamtych latach należał do Chryslera. W rezultacie samochód otrzymał silnik V10 o mocy 408 KM. z maksymalnym momentem obrotowym 664 Nm.

Japońskie samochody sportowe

Przejazd sportowym samochodem produkcji japońskiej pozostaje od kilku dekad marzeniem wielu kierowców. Japońskie samochody są znane ze swojej niezawodności, a niektóre modele sportowych aut przeszły do historii.

Nissan GT-R (R35) to samochód wyprodukowany przez Nissan Motor. Wprowadzony jako model produkcyjny na targach motoryzacyjnych w Tokio 24 października 2007 roku. Sprzedaż rozpoczęła się w 2008 roku w Japonii, a następnie w USA i Europie. Ma 6-cylindrowy silnik w kształcie litery V, 3,8 litra, z dwoma turbosprężarkami IHI, umieszczonymi z przodu. Moc: 353 kW (od 485 do 600 litrów. Od. W zależności od roku produkcji i modyfikacji) przy 6400 obr / min. Każdy silnik jest montowany ręcznie. Posiada też napęd na wszystkie koła ATTESA E-TS z mechanicznie blokowanym mechanizmem różnicowym. Przekładnia obejmuje dwa wały napędowe, jeden przenosi moc z silnika na skrzynię biegów znajdującą się z tyłu samochodu w celu napędzania tylnych kół, a drugi ze skrzyni biegów na przednie koła. Ultralekkie kute koła wykonane są ze stopu aluminium.

Acura NSX. Na North American International Auto Show w styczniu 2015 roku japońska marka Acura oficjalnie zaprezentowała publiczności nowy seryjny samochód sportowy NSX - następcę legendarnego modelu pierwszej generacji, który trafił na rynek 25 lat temu. Acura NSX wygląda niesamowicie - piękna i mocna sylwetka z szybkimi, aerodynamicznie zestrojonymi konturami, nowoczesnym oświetleniem z wypełnieniem LED. Całości dopełniają spektakularne, różnej wielkości koła o oryginalnym designie, pokryte oponami o wymiarze 245/35 R19 z przodu i 295/30 R20 z tyłu. Całkowita długość Acura NSX wynosi 4470 mm, jej szerokość nie przekracza 1940 mm, a wysokość mieści się w 1215 mm. W Acura NSX jest 3,5-litrowy silnik benzynowy V6 z technologią podwójnego turbo i 75-stopniowym kątem pochylenia, który ma 507 koni mechanicznych.

Subaru WRX STI - sportowy sedan / hatchback produkowany przez Subaru z mocniejszym silnikiem i innymi ustawieniami zawieszenia, w przeciwieństwie do młodszego brata WRX. Historia samochodu zaczyna się w 1992 roku, kiedy Impreza miała zastąpić Subaru Legacy w rajdzie. Następnie, dwa lata później, wprowadzono sedana z STI, który miał bardziej sportowy charakter, w tym silnik EJ207 o mocy 280 KM. Wzmocnione zawieszenie, układ hamulcowy i wiele innych ulepszeń. Ten samochód został adoptowany przez Subaru World Rally Team.

Angielskie samochody sportowe

Bentley Continental GT. Krótko po przejęciu grupy Volkswagen przez producenta Bentley Motors, fabryka Bentley w Crewe na południe od Liverpoolu zaprezentowała swój pierwszy produkt. Coupé z silnikiem W12, sześcioma litrami, mocą 560 KM. Pierwszy Conti rozwijał prędkość 318 km / h.

Caterham 620 R. Samochód napędzany jest 4-cylindrowym silnikiem Cosworth, a ze względu na masę zaledwie 600 kilogramów, jest bardzo szybki. Osiąga 100 km/h w 2,7 sekundy.

Francuskie samochody sportowe

Francuskich samochodów sportowych jest niewiele, ale możemy wyróżnić kilka modeli, które zyskały powszechne uznanie użytkowników.

Peugeot RCZ R jest prawie tak szybki, jak Porsche. Z turbodoładowanym silnikiem 1.6 o pojemności 267 KM RCZ R jest wyjątkowo szybkim coupé. Moc to jedno, ale to elastyczność sprawia, że prowadzenie samochodu jest tak komfortowe.

Renault Alpine GTA i kolejny model A610 to sportowe samochody coupe produkowane przez francuską firmę Alpine Renault w latach 1984-1995. W 1991 roku samochód przeszedł szereg zmian i otrzymał oznaczenie A610. W 1984 roku francuski producent Renault wprowadził na rynek model GTA, który miał stać się tańszym konkurentem dla Porsche. GTA została opracowana przez Matrę, która specjalizowała się w samochodach wyścigowych, w tym także tych przeznaczonych dla Formuły 1. Model GTA miał dwudrzwiowy korpus z bardzo wydłużoną częścią przednią i rozwiniętym zestawem aerodynamicznym. Jego sześć cylindrów dało moc 160 litrów. Silnik maobjętość 2,5 litra. Do 100 km / h samochód przyspieszał w sześć sekund.

Renault Clio V6 rozpoczęto produkować w roku 2001. Faza 1 została zbudowana przez Tom Walkinshaw Racing (TWR) w Uddevalla, Szwecja, faza 2 została zaprojektowana i wykonana ręcznie przez Renault Sport w Dieppe we Francji. Oba modele były produkowane w niewielkich ilościach, co czyni je bardzo rzadkimi samochodami. Obok samochodu drogowego wyprodukowano wersję przeznaczoną wyłącznie do szybkiej jazdy, znaną jako Clio V6 Trophy. Był to samochód, z sekwencyjną skrzynią biegów Sadev, magnezowymi kołami i mocą silnika do 285 KM (210 kW; 281 KM).

Polskie samochody sportowe

Polskie samochody sportowe, choć mają długą tradycję, to nie pojawiły się nigdy w publicznej świadomości światowych kierowców. Większość z nich była produkowana w bardzo ograniczonym zakresie.

Arrinera Hussarya GT, to w zamyśle sportowy samochód zaprojektowany i wykonany w Polsce. Nazwa pochodzi od polskiej kawalerii husarskiej. Prototyp Arrinera miał swoją premierę 9 czerwca 2011 roku. Niektórzy dziennikarze nadali mu nazwę „Venocara”, chociaż firma Arrinera Automotive nigdy nie używała tej nazwy dla swojego pojazdu. Arrinera Hussarya 33 testowano z doładowanym silnikiem środkowym z doładowaniem General Motors o pojemności 6,2 litra V8 o mocy 800 KM (588 kW ; 789 KM ). Silnik ten oparty na silniku GM LS3 i napędza tylne koła. Prędkość maksymalna to 350 km/h (217,5 mph). 18 lipca 2012 roku ogłoszono, że Arrinera wyprodukuje 33 jednostki specjalnej wersji Hussaryi „Series 33”, z ekskluzywnymi wzorami na zewnątrz i we wnętrzu. 

ZOBACZ: AUTA Z DUSZĄ: Jaguar, czyli symbol klasy i elegancji [ZDJĘCIA]

CZYTAJ TEŻ: AUTA Z DUSZĄ: Aston Martin, czyli auta tworzone w białych rękawiczkach [ZDJĘCIA]

ELLE MAN POLECA: Aston Martin Vantage Roadster to prawdziwy rekordzista. Ma najszybciej składający się dach w historii!