Dzięki fotografikom, na przestrzeni lat, zmieniały się techniki, takie jak na przykład odejście od statywów i sposoby na grę światła, a wiele przełomowych zdjęć modowych zapisało się w historii sztuki.

Postęp w każdej dziedzinie oznacza odwagę, chęć  eksperymentowania i właśnie kariery takich fotografików - wizjonerów opiszemy dzisiaj. Tych, którzy spojrzeli na modę i fotografię w kompletnie innym świetle, niż ich poprzednicy (i nie chodzi tu o światło na planie zdjęciowym). Przełamywali oni wcześniejsze schematy, stosowali nowe, awangardowe pomysły na pokazanie modelek, modeli i ubrań, ale też nowatorskie rozwiązania techniczne. Przybliżmy sylwetki kilku naprawdę oryginalnych fotografików i fotograficzek, którzy wyróżnili się na przestrzeni ostatniego stulecia.

Zacznijmy od Toni Frissell, której kariera odzwierciedla czasy w jakich żyła. Urodzona na Manhattanie zyskała uznanie za swoje zdjęcia w amerykańskim wydaniu „Vogue’a” w latach 30. Była jedną z pierwszych, którzy w sesjach modowych wyszli ze studia, robiła zdjęcia na świeżym powietrzu, w przestrzeni miejskiej.  Wielu podążyło jej śladem. Sama mówiła, że po części jej decyzja by robić zdjęcia na zewnątrz wynikała z tego, że nie rozumie wszystkiego z czym wiążę się praca w studio i nie planuje się tego nauczyć. Bardzo znanym jej zdjęciem z tamtego okresu jest Frida Kahlo dla „Vogue’a” w 1937. Z początkiem II Wojny Światowej już jako uznana fotografka pojechała na front, by dokumentować rzeczywistość wojenną.

W tamtym okresie świat mody zamarł na kilka lat, a fotografia wojenna weszła na pierwszy plan. Jednak to jej zdjęcia z okresu powojennego zyskały największą sławę i przeszły do historii. Toni Frissell jako pierwsza zrobiła sesję modową pod powierzchnią wody. Odbyła się ona w 1947 na Florydzie, a modelka przybrana w długą białą suknię znajduję się pod wodą. Był to koncept absolutnie innowacyjny i do tamtej pory nie spotykany. Obecnie wielu fotografików wykorzystuje ten pomysł, który zapisał się jako rewolucyjny w historii fotografii modowej.  Podwodny eksperymentu Frissell jest inspiracją do dziś.

Niesamowite, szalone pomysły miał również Erwin Blumenfeld. Niemiecki fotograf prawdziwe uznanie w świecie fotografii modowej zyskał po przyjeździe do Nowego Jorku w latach 40stych. Pracował dla takich wydawnictw jak Vogue, Harper’s Bazaar, Cosmopolitan i wielu innych. Stworzył ponad 100 okładek dla magazynów modowych i fotograficznych. Jego techniki robienia zdjęć były absolutnie przełomowe. Był znany m.in. z eksperymentów z negatywem i szukania nowych technik na wywoływanie zdjęć w ciemni. Zdarzyło mu się nawet spalać negatyw, by stworzyć naprawdę oryginalne fotografie. Grał nasyceniem i ekspozycją zdjęć. Idealnym przykładem jest widoczna poniżej okładka „Vogue’a” z 1950r. z fotografią o tytule ,,doe eye’’.

Copyright The Estate of Erwin Blumenfeld

Korzystał z oryginalnej techniki o angielskiej nazwie ,,sandwich printing’’, którą możemy przetłumaczyć jako druk wielowarstwowy. Polega ona na łączeniu dwóch negatywów lub negatywu i foli w celu uzyskania naprawdę ciekawego efektu. Był znany z robienia zdjęć przez różnego rodzaju tkaniny i szkło. Jego pomysły były absolutnie innowacyjne i przełomowe. Kluczem do jego sukcesu w świecie fotografii modowej była oryginalność i awangarda.

Copyright The Estate of Erwin Blumenfeld

Moim zdaniem najbardziej  awangardowym fotografem modowym tworzącym obecnie jest Tim Walker, który patrzy na modę i fotografię w sposób niezwykle artystyczny. Jego zdjęcia są nieszablonowe, fantastyczne, sprawiające wrażenie „nie z tej ziemi”. Moda i scenografia oraz technika tworzą spójną całość i zawsze opowiadają jakąś historię. Zdjęcia Tima Walkera są piękne, mroczne i tajemnicze. Jest autorem wielu okładek i sesji dla magazynów modowych oraz kampanii reklamowych m.in. dla Gucci.

Moda sama w sobie jest dziedziną awangardową, a fotografia modowa, wraz z rozwojem mody, nigdy  jej nie ustępowała, jeśli chodzi o oryginalne pomysły i nowatorskie rozwiązania. Fotograficy mody bywają dziś równie odważni i kreatywni, jak projektanci. W obu przypadkach przełamywanie granic i wychodzenie poza znane formy jest źródłem sukcesu. Czekamy zatem na nowe eksperymenty w fotografii modowej.