Jeśli wydaje Wam się, że świat mody zmienia się nie tylko za sprawą wielkich projektantów, agencji prognozujących trendy i prestiżowych magazynów, powinniście bliżej przyjrzeć się programowi 8. edycji Art & Fashion Forum. Prawdziwe rewolucje dzieją się u podstaw - w głowach młodych, bystrych ludzi, którzy chcą łączyć nowe technologie z rynkiem fashion i którzy w tym roku masowo odwiedzili Poznań. To oni powołują do życia startupy (nowe przedsięwzięcia), które z czasem przeradzają się w biznesy oparte na wirtualnych przymierzalniach, zakupach offline-online, aplikacjach geolokalizujących zakupy naszych marzeń.

Podczas świetnie zorganizowanego Poznań Startup Weekendu (będącego częścią programu Art & Fashion Forum) startupowcy podzielili się na grupy i pracowali nad swoimi pomysłami ponad 56 godzin! Na prezentację mieli zaś tylko kilka minut. Przez cały weekend mogli liczyć na wsparcie mentorów - specjalistów branży, projektantów, dziennikarzy. Uczestnikom pomagali m.in. Anna Orska - projektantka biżuterii, Marta Kowalska - redaktor prowadząca ELLE.pl i Michał Juda - współwłaściciel Showroom.pl.

Jury z udziałem ELLE wybrało projekt, który zawalczy o miano najlepszego startupu modowo-technologicznego podczas Global Fashion Battle. Międzynarodowa bitwa startupów już 18 października w Starym Browarze! Tymczasem poznajcie projekty, które kunkurowały ze sobą o możliwość reprezentowania Polski w finale.

1. Zwycięzca - Missing Link

Projekt, który będzie reprezentował Polskę w Global Fashion Battle opiera się na połączeniu zakupów offline z reklamami online. Technologia oparta na małych urządzeniach wyposażonych w chipy ma pomóc naszym telefonom sczytywać miejsca i obszary sklepów, które odwiedzaliśmy stacjonarnie. A potem dopasowywać tym kluczem internetowe reklamy idealnie dopasowane do naszych potrzeb. (Z kim będzie walczyć Missing Link podczas Global Fashion Battle? Dowiecie się tu).

2. Wyróżnienie - Hi

Koniec z wymianą wizytówek i nerwowym wstukiwaniem numerów nowopoznanych ludzi do telefonu. Autorzy projektu Hi chcą wyposażyć uczestników konferencji i eventów w specjalne bransoletki, które wystarczy do siebie zbliżyć, by wymienić się kontaktami. To wygodniejsze niż aplikacje LinkedIn i Facebook w telefonie, ale posiadacz bransoletki pozyskane za jej pomocą dane może łatwo z nimi połączyć.

3. Wyróżnienie - Fashion Force

Coś dla świata modelingu. Autorzy projektu Fashion Force powołali do życia projekt, który pozwoli bookerom w czasie poniżej minuty odpowiedzieć na zapytania ofertowe klientów agencji modelek i tym samym wyprzedzić konkurencję. W tym biznesie czas to pieniądz. I na tym skupili się autorzy Fashion Force.

4. Clotify

Autorzy projektu Clotify stworzyli aplikację, dzięki której będziemy mogli sfotografować swoje ubrania i skatalogować szafę jak Alicia Silverstone w serialu "Clueless". Z Clotify możemy potem dopasowywać elementy jutrzejszej stylizacji do pracy, leżąc wieczorem w łóżku. Superwygodne!

5. Chillon

Grupa pracująca nad projektem Chillon w ciągu około 50 godzin Startup Weekendu od podstaw stworzyła bransoletkę reagującą na stres i za pomocą aplikacji raportującą jej posiadaczowi poziom niepokoju. Jak projekt wykorzystać w modzie? Tego się nie dowiedzieliśmy, ale wyobrażamy sobie, co działoby się w naszej aplikacji w kontekście stanu konta podczas wyprzedaży :)

6. Glam Swipe

Projekt pozwalający za pomocą telefonu szybko przeglądać (i kupować) piękne przedmioty w sieci. Glam Swipe pokazywałby wyselekcjonowane ubrania, dodatki i wystrój wnętrz a obrazki można byłoby, jak w Tinderze, akceptować lub odrzucać. Autorów i e-commerce'owy potencjał docenili twórcy platformy Showroom.pl, wręczając nagrodę specjalną.

7. Ateli.eu

Autorzy pomysłu pod nazwą Ateli.eu chcą uruchomić platformę pomocną w kontaktowaniu i aktywizowaniu lokalnych społeczności skupionych wokół mody. Testują ją póki co głównie w Szczecinie, a my bacznie będziemy się przyglądać, jak poradzą sobie z innymi regionami. Ten projekt to dziś przede wszystkim misja, mniej biznes, ale warto ją wspierać.

8. Bespoke Fashion

Grupa pracująca nad Bespoke Fashion planuje personalizować klasyczne elementy odzieży. Kaszmirowy sweter z wyszytym monogramem w dyskretnym miejscu? Wydaje nam się, że byłby świetnym prezentem, a projekt tej grupy mógłby stać się po prostu marką.

9. Style Compass

Jeden z najlepszych projektów tego zestawienia. Style Compass ma być aplikacją, która namierzy najlepsze modowe miejsca w okolicy, w której właśnie się znajdujesz. Na mapie pokaże Ci sklepy, które warto odwiedzić na shoppingowym szlaku Twojej podróży. Pomysł bardzo praktyczny, aplikacja przydatna, ale jej twórcy muszą uważać na silną konkurencją. Nad modowym kompasem pracują już giganci tacy jak Foursquare, którzy chcą włączyć go do swojej aplikacji.

10. Lucky

Koniec z selfie przed lustrem w sklepie. System Lucky to przymierzalnie, które same zrobią Ci zdjęcie a Ty tylko zapytasz znajomych "Jak w tym wyglądam"? Odpowiedź będzie natychmiastowa, bo połączona z najpopularniejszymi kanałami social media. Ten projekt warto obserwować.

11. Angels Fix

Myśl globalnie, działaj lokalnie. Grupa stojąca za projektem Angels Fix zajęła się powszechną potrzebą na usługi krawieckie, szewskie, piorące i generalnie doprowadzające nasze garderoby do porządku. Obsługę można jednak za pomocą aplikacji zamówić w miejscu zamieszkania. Autorki chcą ułatwić nam życie - odbierać np. buty z uszkodzonym ocasem prosto z domu klienta i odwozić je w krótkim czasie pod same drzwi. Kibicujemy!

12. Airy

Kolejny projekt należący do najlepszych (i najlepiej zaprezentowanych pomysłów) podczas Poznań Startup Weekend. Airy to interaktywna bransoletka dla dzieci i młodzieży, która ma zaktywizować ludzi poza światem wirtualnym. Gadżet miga, reaguje na ukryte przedmioty, wibruje jeśli pokonasz kolejny poziom gry zapisany w autorskich scenariuszach. Bransoletka przekazuje wyniki do aplikacji na tabletach lub smartfonach, dzięki czemu cała rodzina może bawić się i rywalizować z pozostałą częścią społeczności Airy. 

Relację foto z Poznań Startup Weekend znajdziecie w galerii >>