Duet Proenza Schouler w każdym sezonie gwarantuje trzy rzeczy - piękne kroje ubrań, nowatorskie, technologiczne podejście do mody i jej tworzywa oraz... długą listę kulturowych inspiracji. Jack McCollough i Lazaro Hernandez robią modę "po bożemu", zaczynając od poważnego researchu i tłumaczenia rzeczywistości na język struktur i tkanin. Znajomość kontekstów nie jest konieczna by podziwiać, przymierzać i kupować w butiku PS, ale warto poświęcić chwilę, żeby duet zrozumieć. Jak ujawnili w rozmowach z dziennikarzami, kolekcja jest wynikiem fascynacji minimalistycznym designem i architekturą wnętrz z lat 70. Tak, początek nowym sukienkom, płaszczom i torebkom Proenza Schouler dały meble z surowego drewna, chromowane powierzchnie i długowłose sznurkowe dywaniki sprowadzane z Maroka.
Pomysł na dekorację tkanin przyszedł przypadkowo. Z okazji Biennale Fundacja Prady drobiazgowo odtworzyła jedną z najważniejszych wystaw XX wieku, szeroką prezentację sztuki konceptualnej i arte povera pt. "Live in Your Head: When Attitudes Become Form" z 1969 r. McCollough i Hernandez są za młodzi by ją pamiętać, ale wersja wenecka podobno niewiele odbiega od oryginału. Gałęzie sterczące ze szklanego igloo w instalacji Mario Merza zainspirowały nadruki na bluzkach Proenza Schouler. Z arte povera kojarzy się także niedbałe, niedokończone na szwach, pomazanie ubrań farbą.
Mimo konceptualnej wizji duetu, kolekcja jest estetycznie zrozumiała i gotowa do noszenia poza galerią sztuki. Proste fasony oparto na geometrycznych podziałach i obsesyjnym plisowaniu tkanin, a kolorystyka mocno podkreśla "wnętrzarskie" inspiracje. Naturalne barwy (beż, brąz, czerń, rudy) kojarzą się z naturalnymi surowcami, z których powstawały najelegantsze wystroje domów lat 70. Drewno i metal udało się przenieść wprost na wybieg, pierwsze w postaci masywnych obcasów, drugie - jako surowiec na sznurowane topy-zbroje z finału pokazu.
Projektanci Proenza Schouler znów udowodnili, że nie interesuje ich tylko tworzenie ładnych ubrań. Tak jak wystawa "Live in your Head" zadawała pytania o przyszłość i kształt współczesnej sztuki, tak PS próbuje definiować granice współczesnej mody, artystyczne i technologiczne.
Komentarze