Aż pół biliona dolarów rocznie - taką właśnie wartość ma światowy handel podróbkami. To ogromne straty dla marek, ale też krajów, w których ten problem jest szczególnie widoczny. Niektóre próbują sobie z tym radzić: Włochy wprowadzają właśnie nowe prawo, które obciąża ogromną karą pieniężną tak samo sprzedawców, jak i osoby kupujące podrobione perfumy czy torebki. Grzywna ma wynosić od 2,5 tysiąca do 15,500 euro w przypadku handlarzy oraz nawet 7 tysięcy euro dla nabywców. 

Jak rozpoznać podróbki? Już niedługo nie będzie to tak trudne. Okazuje się, że za pomocą jednego kliknięcia da się zidentyfikować produkt, chociaż na pierwszy rzut oka może być trudny do odróżnienia od oryginału. 

Nowojorski start-up Blue Bite, przy użyciu technologii NFC, stworzył aplikację Decode na iOS, która ma rozpoznawać podróbki.

Wystarczy przyłożyć telefon do torebki, bransoletki czy nawet piłki nożnej, żeby zeskanować produkt i w kilka sekund uzyskać odpowiedź na nurtujące nas pytanie: oryginał czy podróbka?

System zapisuje, ile razy rzecz była sprawdzana, a nawet kiedy nastąpiło to pierwszy raz. 

Układy NFC są coraz częściej wbudowywane w produkty i dotychczas wykorzystywane były głównie w celach marketingowych: pozwalały na interakcję z produktem za pomocą smartfona i np. na odblokowanie specjalnych treści. Teraz takie wbudowane chipy będą "skanowane" aplikacją Decode i posłużą również do autoryzacji. Identyfikatory uwierzytelniające mają być tworzone w taki sposób, żeby nie można było ich usunąć.

Start-up pracuje już z piętnastoma firmami, w tym z Bulgari, Pinko czy Adidas. Zastosowanie technologii NFC w aplikacji przyda się zwłaszcza w rozpoznawaniu produktów używanych lub kupionych na internetowych aukcjach, takich jak Amazon czy eBay, gdzie często trudno o identyfikację oryginalności.