W badaniu konsumenckim zrealizowanym przez KPMG wzięły udział 543 osoby zamieszkujące 10 największych polskich miast. 53% ankietowanych stanowiły kobiety a 60% badanych zadeklarowało zarobki w wysokości od 1500 do 5000 zł. Czego dowiadujemy się z raportu?

Polacy w umiarkowanym stopniu ineresują się modą a 46% nie wydaje na ten cel więcej niż 10% swoich miesięcznych zarobków. Czynnikami decydującymi o wyborze konkretnego produktu są przede wszystkim fason oraz cena produktu. Ponad 40% konsumentów przyznaje, że kupuje odzież przynajmniej raz w miesiącu. Połowa respondentów dokonała zakupu odzieży lub obuwia przez internet w ciągu ostatniego półrocza. Najczęściej kupowane są rzeczy, które najszybciej się zużywają – czyli ubrania oraz bielizna. Zakupy obuwia dokonywane są sezonowo – raz na pół roku. Pozostałe elementy garderoby, akcesoria i dodatki, torby oraz biżuteria, nabywane są bardzo rzadko lub w ogóle. Polski rynek odzieżowy należy jednak do najatrakcyjniejszych i najbardziej dynamicznie rozwijających się w Europie Środkowo-Wschodniej. Działa tu ponad 20 000 firm a 85% spośród nich to prywatne przedsiębiorstwa zarudniające do 50 pracowników (w tym są oczywiście polskie marki autorskie, które tak bardzo lubimy). 

"Rynek mody w Polsce 2018" - raport KPMG

Skąd Polacy czerpią inspiracje związane z modą?

Tylko nieliczni przeglądają blogi i wertują Instagram. Żeby wiedzieć, co jest modne, Polacy przeglądają aktualne kolekcje firm odzieżowych prezentowane na stronach ich sklepów oraz w prasie i na portalach poświęconych modzie. 34% w poszukiwaniu inspiracji przegląda magazyny i portale modowe. Blisko 25% tych, którzy interesują się modą, deklaruje, że podąża za swoim własnym stylem, nie czerpiąc wskazówek z zewnątrz....

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG

Jaki styl mają Polacy?

Co czwarta osoba określiła swój styl jako codzienny, casualowy, a co piąty Polak zachowuje dość zachowawczy, klasyczny styl ubierania się. Kobiety częściej od mężczyzn opisują swój styl jako ponadczasowy, chętniej również podążają za trendami. Dorośli Polacy do 35. roku życia zdecydowanie częściej wybierają styl codzienny, a także częściej niż starsi łączą ze sobą różne style. Osoby zainteresowane modą starają się to przekazać w swoim codziennym ubiorze i chętniej mieszają style.

Czy Polacy kupują luksusowe produkty? 

Mniej niż 30% Polaków posiada w swoich szafach rzeczy, które ich zdaniem są luksusowe. Najczęściej są to okrycia wierzchnie – głównie futra. Najrzadziej posiadanymi rzeczami, mającymi miano ekskluzywnych są dodatki, takie jak biżuteria, torebka lub buty. Badacze KPMG zwracają jednak uwagę na to, że pojęcie luksusu jest względne – choć średnia wartość wymienianych luksusowych elementów garderoby wynosiła 1 403 zł, to połowa z nich była warta 1 000 zł lub mniej.

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG

Ile wydajemy na modę?

Co drugi konsument w Polsce nie wydaje dużo na zakup odzieży, obuwia i dodatków – miesięcznie poświęca na ten cel nie więcej niż 10% swoich zarobków netto. Biorąc pod uwagę średnią krajową, deklarowane miesięczne wydatki wynoszą zatem nie więcej niż 300 zł w przypadku blisko połowy konsumentów w Polsce. Stanowi to duże wyzwanie dla firm z branży odzieżowotekstylnej, które w walce o klienta stosują m.in. agresywną politykę cenową. Warto jednak zaznaczyć, że osoby śledzące trendy i łączące różne style ubierania się – zdecydowanie częściej przeznaczają na zakup ubrań, obuwia i dodatków nawet połowę swoich zarobków.

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG

Gdzie kupujemy ubrania i dodatki? 

Sieciowe sklepy odzieżowe cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów. 65% Polaków przyznaje, że najczęściej dokonuje w nich zakupów ubrań i dodatków. Wielobranżowe sklepy zarówno sieciowe, jak i butiki są wybierane przez około 1/3 osób. Dużą popularnością cieszą się sklepy oferujące dostęp do niemarkowych ubrań – dyskonty, bazary i targi oraz sklepy z używaną odzieżą.

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG

Co decyduje o zakupach?

Tak raport KPMG przedstawia motywacje zakupowe Polaków. Mimo, że jakość ubrań i obuwia nie stanowi kluczowego czynnika wpływającego na ich zakup, dla większości konsumentów jest ważne by zakupione produkty były trwałe oraz dobrej jakości. Okazuje się, że zakupy zarówno odzieżowe, jak i obuwnicze nie stanowią formy spędzania czasu dla większości osób. Polacy dokonują ich zazwyczaj wtedy, kiedy zaistnieje potrzeba posiadania konkretnej rzeczy, nie działają pod wpływem impulsu, oraz starają się zoptymalizować czas zakupów przez odwiedzanie ulubionych sklepów.

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG

Jak Polacy kupują przez internet? 

3/4 Polaków dokonuje zakupów w sieci. Połowa badanych w ciągu ostatnich 6 miesięcy zakupiła online ubranie, buty lub dodatki. Ci, którzy zdecydowali się na zakup w sieci, zrobili to głównie ze względu na oszczędność oraz łatwość zakupów.

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG

Raport KPMG / mat. prasowe KPMG