Pierwszy samochód - to brzmi dumnie! Nie można jednak zapominać, że zakup pierwszego w życiu auta jest zadaniem tak samo trudnym, jak pozytywne zaliczenie egzaminu na prawo jazdy. Młody kierowca, który nie zdążył jeszcze poznać osobliwej specyfiki rynku aut używanych, łatwo może wpakować się na „minę". Jak wybrać pierwszy samochód? Przede wszystkim, należy trzymać się zasady - pierwszego auta nie kupuje się samemu. Obowiązkowo, należy zabrać ze sobą bardziej doświadczonego kierowcę, który nie tylko lepiej oceni stan techniczny auta, ale też ostudzi niepożądany w tym przypadku zapał. Gdy młody kierowca znajdzie już upatrzony wcześniej model i uda się do sprzedawcy, istnieje duże prawdopodobieństwo, że emocje wezmą górę, a tak nie należy kupować samochodu.

Po drugie, przed zakupem należy dokładnie określić swoje potrzeby i możliwości. Dobry pierwszy samochód to taki, który pozwoli doszlifować technikę jazdy, będzie wystarczająco funkcjonalny, względnie bezawaryjny i tani w utrzymaniu. Poniżej przedstawiamy listę 5 samochodów, które świetnie nadają się na pierwsze auto. Są tanie, trwałe, proste konstrukcyjnie, a jednocześnie - bezpieczne. 

Pierwszy samochód: Renault Clio II

Renault Clio drugiej generacji spisze się bardzo dobrze. To auto poprawne pod każdym względem, produkowane w latach 1998-2010 (w 2005 roku, w sprzedaży pojawiła się wersja poliftingowa).

Najbardziej godne polecenia są wersje z silnikami benzynowymi - 1,2, 1,4 i 1,6. Są trwałe, tanie w eksploatacji i raczej nie sprawiają niespodzianek. Odradzamy silnik diesla o pojemności 1,5 litra. Te jednostki są już dość mocno wyeksploatowane i narażają właściciela na spore wydatki. Clio I nie jest pozbawione wad, ale odwdzięcza się bardzo niskimi kosztami eksploatacji. W testach zderzeniowych Euro NCAP, samochód zdobył 4 gwiazdki.

Pierwszy samochód: Toyota Yaris I

Jeżeli pierwszy samochód ma być bardzo niezawodny i niedrogi, wybór powinien paść na Toyotę Yaris pierwszej generacji. Japoński hatchback był produkowany w latach 1999-2005 i zasłynął ponadprzeciętną trwałością mechaniczną.

Jeżeli nabywca skupi się na jednostkach benzynowych, może wybierać z całej palety oferowanych silników - każda z nich jest godna polecenia. Jednak diesel o pojemności 1,4 litra, może generować znacznie wyższe koszty ewentualnych napraw. Skoro o kosztach mowa, Yaris jest nieco droższy od analogicznych modeli europejskich. Więcej kosztują też części eksploatacyjne. Warto jednak zaznaczyć, że kupując dobrze utrzymany egzemplarz, można liczyć na bezproblemową, a co za tym idzie - tanią eksploatację. W testach zderzeniowych Euro NCAP, Toyota Yaris I uzyskała wynik na poziomie 4 gwiazdek. 

Pierwszy samochód: Opel Corsa B

Opel Corsa C czyli trzeciej generacji (okres produkcji 2000-2006) to dobry wybór. Podobnie jak w przypadku Clio, jest to samochód bardzo poprawny. Niemiecki hatchback jest prosty w budowie, a przez to tani w utrzymaniu. 

W przypadku modeli z silnikami benzynowymi, warto skupić się na jednostkach 1,2 i 1,4 Twinport. Dość trwałe są też diesle, ale w tym przypadku, znalezienie dobrze utrzymanego egzemplarza będzie trudniejsze. Jak ognia należy unikać aut ze zautomatyzowaną skrzynią Easytronic, która jest bardzo problematyczna. W testach zderzeniowych Corsa C zdobyła 4 gwiazdki. 

Pierwszy samochód: Honda Civic VII

Pierwszy samochód, który będzie przestronniejszy od wskazanych wcześniej miejskich hatchbacków? Nasza propozycja to Honda Civic VII, produkowana w latach 2001-2005. Pod względem trwałości, Civic deklasuje większość klasowych rywali. Stylistyka tego modelu jest dość kontrowersyjna, jednak wnętrzu nie można odmówić funkcjonalności. Należy jednak podkreślić, że bagażnik nie jest największy w klasie, co jest efektem zastosowania wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Takie rozwiązanie przekłada się za to na świetne właściwości jezdne. 

Żaden z zastosowanych w Civicu silników benzynowych, nie wykazuje słabych punktów. Jeżeli poprzedni właściciel przestrzegał terminu wymiany oleju i nie zaniedbywał regulacji luzów zaworowych, Civic z benzyną pod maską będzie bardzo bezpiecznym zakupem. Całkiem niezły jest też diesel o pojemności 1,7 litra, produkcji Isuzu. Nie jest to wybitnie problematyczna jednostka, nie można jednak nie wspomnieć, że miewa problemy z turbosprężarką. A jak Honda wypada pod względem bezpieczeństwa? W testach zderzeniowych, Civic uzyskał 4 gwiazdki.

Pierwsze auto: Volkswagen Golf IV

Volkswagen Golf czwartej generacji to już "klasyka gatunku". Wystarczająco przestronne wnętrze i bagażnik, prosta i trwała mechanika, niskie koszty utrzymania, łatwy dostęp do tanich części zamiennych - czy młodemu kierowcy potrzeba czegoś więcej? Jeżeli dodamy do tego wyjątkowo ergonomicznie zaprojektowane wnętrze, otrzymamy samochód idealny na początek przygody z motoryzacją. Czwarta generacja kultowego hatchbacka była produkowana w latach 1997-2003 (wersja kombi była oferowana w latach 1999-2006).

Godne polecenia są wszystkie 4-cylindrowe jednostki benzynowe. Silniki V5 i V6 są już nieco droższe w utrzymaniu. Co do Diesli, jednostka 1,9 SDI jest słaba, ale za to pancerna i bardzo oszczędna. Także wersje 1,9 TDI nie wypadają źle, ale w tym przypadku, koszty obsługi podnosi turbosprężarka i koło dwumasowe. Volkswagen Golf czwartej generacji nie zawodzi też pod względem zapewnianego poziomu bezpieczeństwa. Niemiecki hatchback został oceniony przez Uro NCAP na 4 gwiazdki.

CZYTAJ: Ozonowanie samochodu: jak ozonować samochód, aby go odświeżyć i odgrzybić?

ZOBACZ: Najbardziej ekonomiczne samochody – benzynowe i diesel

ELLE MAN POLECA: Nowy motocykl Jamesa Bonda trafił do sprzedaży. Licencji na zabijanie nie ma w zestawie