Zaczynała jako bookerka w jednej z największych agencji modelek w Polsce - Model Plus. Od lipca zeszłego roku pracuje jako agentka i scoutka odpowiedzialna za nowe twarze w paryskiej agencji Elite. W poszukiwaniu pięknych, oryginalnych dziewczyn podróżuje po całym świecie, opiekuje sie także nimi podczas fashion weeków w światowych stolicach mody. Z Moniką Kiełczewską o roli Instagramu w karierze modelki rozmawia Marcin Świderek, szef działu Mody magazynu ELLE.

Jak ważne jest dla modelki instagramowe konto? Czy jest to jedynie element rozrywki czy już narzędzie do jej promocji?

Instagram nabrał znaczenia w karierze modelki w momencie, kiedy link do jej konta zaczął pojawiać sie przy każdym jej wywiadzie i zdjęciu. Odwiedzając strony agencji modelek obok portfolio i wymiarów znajdziemy łącze do konta na instagramie czy Twitterze. Portal models.com poszerzył swój ranking o zakładkę “social”, gdzie monitoruje liczbę fanów top modelek. Zazwyczaj dziewczyny te mają na siebie pomysł, są intrygujące – w innym wypadku nie przyciągnęłyby takiej ilości followersów. Owszem, popularność na instagramie przekłada się na zainteresowanie klientów, weźmy za przykład markę Estee Lauder. Kilka miesięcy temu jej twarzą została Kendall Jenner, która ma 20 milionów fanów na Instagramie, co z pewnością pomogło szefom marki w podjęciu tej decyzji. Ale opłaciło się, bo tuż po jej angażu, liczba followersów marki niesamowicie wzrosła.

Czy casting directorzy także zwracają uwagę na liczbę followersów modelki na Instagramie?

To zależy od domu mody. Jeżeli mówimy o takich klientach jak PRADA – nie ma to absolutnie żadnego znaczenia, zazwyczaj w ich kampaniach pojawiają się nowe twarze lub super gwiazdy a cały plan zdjęciowy jest owiany tajemnicą. Modelki maja zakaz używania jakichkolwiek narzędzi social media i do momentu publikacji nie powinny ujawniać, ze wystąpią w kampanii. Z drugiej strony są marki, które celowo wykorzystują social media do budowania napięcia – najpierw pojawia się zdjęcie modelki z produktem, następnie materiał zza kulis - wszystko po to aby zaintrygować odbiorcę.

Czy przekonujesz początkujące modelki do zakładania konta na Instagramie?

Jednym z naszych obowiązków jest promocja modelek, ale najważniejsze dla nas jest ich bezpieczeństwo. Nie nakłaniamy ich do zakładania kont na portalach społecznościowych a raczej instruujemy jak mają sie poruszać na danej platformie. Dla ich bezpieczeństwa radzimy aby np. używały zmienionych danych lub ksywki z dzieciństwa.

Dziewczyny, które mają kilkaset tysięcy fanów na Instagramie z reguły mają klasyczny typ urody i bardzo kobiece kształty. Myślisz, że będzie to nowa tendencja w modelingu?

Obraz kobiety z pełnymi kształtami zawsze był pożądany począwszy od Venus z Willendorfu. Jej wyidealizowana sylwetka była odzwierciedleniem kultu płodności. Mamy na to wiele przykładów w sztuczce I literaturze np. modelki Rubensa o ciałach stworzonych do rozkoszy. Sylwetka i aparycja Betty Paige, Marylin Monroe, Brigitte Bardot kończąc na Kate Upton również skupia w sobie te cechy, dlatego zarówno dla mężczyzn i kobiet taki kanon urody jest wciąż bardzo atrakcyjny. Te kobiety nie są szczupłe i wychudzone a mimo to nieustannie wzbudzają zachwyt. I dlatego takie właśnie są modelki, które mają najwięcej fanów na Instagramie.

Jakie są Twoje ulubione instagramowe konta?

Przede wszystkim warto śledzić Instagram paryskiej agencji ELITE @elite_paris, za który jestem po części odpowiedzialna. Obserwuję konto @michaelgaubert, który w abstrakcyjny sposób komentuje nowinki ze świata mody. Zaglądam na konta fotografów @_glen_luchford czy @lachlanbailey, którzy dzielą się swoimi inspiracjami i życiem prywatnym (Lachlan jest ojcem najpiękniejszego dziecka na świecie). Polecam obserwować Instagram @hanaleireponty, oderwać się trochę od codzienności i zanurkować w głąb oceanu.

Rozmawiał Marcin Świderek