SŁOŃCE NIGDY NIE PALIŁO TAK MOCNO, JAK DZIŚ

I was converted to the other side
From the day I'd gotten there
I met a girl who took me on a ride
I was young I had no cares

She played me records I had never heard
While we toked on purple hairs
Who, Zeppelin, Beatles
Kiss, The Rolling Stones
While we played guitars in air

When I moved to California
California

Lenny Kravitz – California

Rockowe brzmienia dobiegające z zardzewiałych głośników, schłodzona butelka Coca-Coli kupiona na oldschoolowej stacji paliw. Liźnięte słońcem ciało okrywa ramoneska, na wietrze powiewają skórzane frędzle. W lustrzanych okularach odbija się zasłona piachu i palące słońce Kalifornii. Uwodzicielski wzrok soczystej brunetki wodzi na pokuszenie typowego badassa. Ich życie jest trudne, intensywne, a każda chwila warta swojej ceny. Krótko mówiąc: witaj w świecie RAGE ROCK STARS.

Rockowe korzenie RAGE AGE

Upór i konsekwentne podejście do projektowania, zapewniły Rafałowi Czapulowi miejsce w gronie modowych rebeliantów. Gdy Rage Age w 2009 roku rozwijał swoje skrzydła, osób nie bojących się wyzwań i kierujących się kompasem własnego, unikatowego stylu, było jak na lekarstwo. Taliowane marynarki, spodnie garment dye i kolorowe, skórzane mokasyny - to nie były wtedy połączenia spotykane na polskiej ulicy. Ale Rage Age od początku miało w DNA upór i brak poważania dla konwenansów. Dlaczego? Ponieważ marka powstała na styku osobowości dwóch niebyłych muzyków: projektant Rafał Czapul grał w punkrockowych kapelach Protest A i Pasupati, z kolei prezes Rage Age, Rafał Bauer, należał do kilku (jeśli nie kilkunastu) różnych kapel, a pod koniec lat 80. grał w towarzystwie Anji Orthodox, czy Roberta Gawlińskiego.

Modowa Aleja Sław

Rock = Rage Age. Tak było od początku istnienia marki, a myśl ta szczególnie kultywowana jest w sezonie wiosna/lato 2014. Do ponadsezonowych inspiracji niepokornym stylem rockmanów, dołączają konkretne nazwiska i zjawiska muzyczne.

Pomysł na kolekcję był nieunikniony – mówi projektant Rage Age, Rafał Czapul - Rockowa muzyka zawsze była dla mnie bardzo ważna i gdybym dysponował wystarczającą ilością czasu i talentu (śmiech) grałbym do dziś – dodaje.

RAGE ROCK STARS to reminiscencja charakterystycznych stylów gwiazd rocka – wielu postaci żyjących i tworzących w różnych przedziałach czasowych.

W zestawieniach taliowanych, męskich koszul z nadrukami wężowymi, czy marynarkami z motywem ocelota, ozdobionymi dodatkowo mnóstwem biżuterii, odbija się eklektyczny styl Keitha Richardsa. Goła klatka piersiowa i wąskie, jeansowe lub woskowane spodnie, to ukłon w stronę Iggy’ego Popa – wylicza Rafał Czapul.

Nieco niedbałą manierę zawdzięczamy stylowi Sergio Pizzorno – na jego cześć powstał zielony model kurtki inspirowanej hippisowskimi kurtkami militarnymi. Ale skórzane kamizelki, zamszowe trencze z koziej skóry i skórzane, prane koszule, to tylko preludium kolekcji RAGE ROCK STARS.

Życie na krawędzi

Z perspektywy czasu można stwierdzić, że postaci, którymi inspirowana jest kolekja Rage Age na wiosnę-lato 2014 to banda balansujących na granicy życia i śmierci hardcore’owców. W oparach obłędu tworzących nie tylko genialną muzykę, ale i charakterystyczny styl ubioru, którego reinterpretacje co rusz pojawiają się w kolekcjach projektantów z całego świata. Moda niezwykle chętnie czerpie bowiem z muzyki, o czym świadczy chociażby data 30 marca 1974 roku, kiedy to w nowojorskiej dzielnicy Queens odbył się pierwszy w historii koncert The Ramones. Krótkie, dynamiczne i zagrane w szybkim tempie utwory zapewniły zespołowi miejsce jednej z pierwszych grup grających punk rocka. Krytyka nie szczędziła zachwytów zarówno w stosunku do świeżych, energicznych brzmień, jak i stylu muzyków. Współzałożyciel „Punk Magazine”, Legs McNeil, pisał: „Wszyscy nosili skórzane kurtki... wyglądali zachwycająco. Nie byli hipisami. To było coś zupełnie nowego".

Wspomniane kurtki, dziś nazywane ramoneskami, z biegiem lat stały się niejako częścią uniformu rockmana. Nie mogło więc zabraknąć ich w garderobie Rage Age – tu pojawiają się w ciężkiej, ozdobionej licznymi zamkami wersji i sprawiają, że wiosenno-letni rock w wydaniu Rafała Czapula równie dobrze może być przygodą całoroczną. Pikanterii utrzymanej w zieleniach, brązach, beżach, czerni i bieli kolekcji dodaje biżuteria zaprojektowana przez Rafała Czapula we współpracy z marką Me-like. Do produkcji naszyjników, bransolet i kolczyków użyto szlachetnych szafirów i kamieni: akwamarynu, labradorytu i granatu. Srebrne i pozłacane, ręcznie rzeźbione przywieszki sąsiadują tu z piórami i kłami wykonanymi z rogu jelenia i bawoła.

Także kobiecy akcent przemycony do rockowego, męskiego stroju zdradza niejako charakter muzyków, którymi inspirował się Rafał Czapul. Za sukcesem rozpoznawalnych na całym świecie rockmanów stoją bowiem… panie. Chociażby niezwykła była partnerka Richardsa – Anita Pallenberg, której styl oscyluje gdzieś na pograniczu hippie i rockowego „I don’t give a f***”. Przypomnienie Lady Rolling Stones, bo tak nazywana była ta niezwykła postać, pokazuje, że niezależnie od sezonu i płci, charakteryzująca Rage Age drapieżność staje się punktem wspólnym wszystkich kolekcji.


Niespotykana i niepokojąca wręcz uroda dziewczyn i żon muzyków przełożona została przez Rafała Czapula na pewną bezwzględność w linii damskiej. Bezwzględność polegająca na tym, że wszystkie projekty wodzą na pokuszenie – obcowanie z kobietą Rage Age zdaje się być bowiem tak samo niebezpieczne, jak igranie z ogniem – jest jak żywioł, którego nigdy nie można do końca okiełznać. I tak też jest z muzyką, która elektryzuje, podnieca, inspiruje. I zawsze, czy w towarzystwie mody, czy nie, jest zaproszeniem do jedynej w swoim rodzaju podróży.

Zobacz kampanię kolekcji Rage Age Rock Stars wiosna-lato 2014 w galerii >>

Fot.: Robert Wolański

Model: Pedro Soltz/ No Logo Management

Modelka: Wilhelmina/ Melody Lee

Makijaż i włosy: Aga Jakubowski

Stylizacja: Rafał Czapul

Postprodukcja: Plup Art


Tekst: Olka Kaźmierczak - Fashion PR Girl