Kilka dni temu ogłoszono, że Matthew Williams, którego marka 1017 ALYX 9SM uczyniła go wschodzącą gwiazdą w branży, oficjalnie został nowym dyrektorem kreatywnym Givenchy, firmy należącej do koncernu LVMH. Jeśli historia jest jakąkolwiek wskazówką, od tej pory zyski Givenchy powinny rosnąć pod jego kadencją. Szczyt osiągną za około 4-5 lat, a potem zaczną spadać.

Tak przynajmniej wynika z analizy, jaką przeprowadziła ostatnio firma inwestycyjna Bernstein, bazując na przeszłych wynikach dużych luksusowych marek prowadzonych przez kilkunastu różnych dyrektorów kreatywnych. W badaniu uwzględniono rentowność firmy, ceny akcji i wartość przedsiębiorstwa (oszacowanie całkowitej wartości) przy ocenie wyników sprzedażowych konkretnych CEO. Zdaniem Bernsteina termin przydatności dyrektora kreatywnego wygasza po pięciu latach. Po tym okresie środki finansowe marek ulegają zmniejszeniu.

Raport jest po części zgodny z tym, co w ostatnich latach mogliśmy zaobserwować w obrębie posunięć dyrektorów kreatywnych. Raf Simons zamienił Calvina Kleina na Pradę, a Kim Jones zaczął szefować Diorowi (akurat wcześniej przez siedem lat tworzył w Louis Vuitton). Clare Waight Keller w 2017 roku objęła stanowisko dyrektora artystycznego Givenchy, by w tym roku odejść z firmy na rzecz wyżej wspomnianego Williamsa. Saint Laurent w ciągu ostatnich ośmiu lat dwukrotnie zmieniał swoich dyrektorów.

Warto jednak dodać, że analizę Bernsteina nie można uznać za definitywną. Przede wszystkim dane pochodzą z wyników marek zarządzanych przez 18 współczesnych dyrektorów kreatywnych. Nie uwzględniają korelacji między nimi a źródłem przychodów firmy. Na przykład Hermès i Chanel prawdopodobnie najlepiej zarabiają na akcesoriach, torbach, zapachach i butach, stąd nie ma większego znaczenia, kto akurat przewodzi firmą.

Niemniej jednak teza, że nowy dyrektor kreatywny zapewni tylko tymczasowe zwiększenie sprzedaży ma swój sens. Choć pandemia koronawirusa zadała cios wszystkim, Alessandro Michele może zauważyć ostatnio spowolnienie sprzedaży w swoim piątym roku na stanowisku szefa Gucci. Oczywiście mało prawdopodobne jest, aby Michele wkrótce został zwolniony, ale może nadejść moment, w którym będzie musiał zmienić swoją wizję, aby odzyskać magię.

ELLE MAN POLECA: Koszulki polo to hit każdego lata. Z czym je łączyć, żebyś wyglądał modnie i stylowo?

ZOBACZ: Buty męskie trekkingowe na lato. Które modele najlepiej spakować na wyprawę w góry?

CZYTAJ: Męska czapka z daszkiem – z czym ją łączyć, by wyglądać modnie i stylowo?