Najdroższy samochód świata raczej rzadko gości na drogach. Większość swojego mechanicznego życia, ekskluzywne pojazdy spędzają w klimatyzowanych garażach, gdzie spokojnie czekają, aż ich właściciele dojdą do wniosku, że inwestycja stała się już wystarczająco zyskowna. Nieliczne egzemplarze są używane zgodnie z przeznaczeniem - na długich odcinkach autostradowych i na torach, bo najwięcej trzeba zapłacić za supersportowe maszyny. Zastanawiasz się, ile trzeba wydać na najdroższe maszyny? Poniżej prezentujemy zestawienie 10 modeli.

Najdroższy samochód świata: Mercedes-AMG Projekt One - ok. 2,7 mln dolarów

Najdroższy samochód świata spod znaku trójramiennej gwiazdy to niemal okazja... w porównaniu z pozostałymi maszynami z zestawienia. Co otrzymamy za zawrotną sumę 2,7 mln USD? Jeden z 275 egzemplarzy drogowej wyścigówki, która jest napędzana jednostką V6 o pojemności 1,6 litra (to nie pomyłka), współpracującą z 3 silnikami elektrycznymi. Moc? 1000 KM. 

Kompetencje tej maszyny najlepiej potwierdza fakt, że w procesie jej projektowania uczestniczyli specjaliści, którzy na co dzień odpowiadają za rozwój bolidów F1 Mercedesa. Silnik z wyścigowym rodowodem rozpędza tę bestię do 350 km/h. 200 km/h pojawia się na prędkościomierzu po ok. 6 sek. 

Najdroższy samochód świata: Koenigsegg Jesko - ok. 2,8 mln dolarów

Najdroższy samochód świata ze Szwecji. Jak każdy inny model tej marki, Koenigsegg Jesko jest szalony, piekielnie mocny i pretenduje do miana najszybszego samochodu świata. Jest wyposażony w silnik 5,0 V8, który generuje 1600 KM, o ile kierowca zatankuje paliwo E85. Tankowanie ze standardowego dystrybutora skutkuje ograniczeniem potencjału jednostki napędowej do 1280 KM, ale bądźmy szczerzy - większość nabywców, nie wykorzysta nawet ułamka tej mocy. Prędkość maksymalna? Jesko ma przekroczyć 480 km/h.

Za przeniesienie brutalnej mocy na koła odpowiada 9-biegowy automat wyposażony w 7 sprzęgieł! Takie rozwiązanie umożliwia wykonanie redukcji o kilka przełożeń bez tracenia czasu na synchronizację. Procedura jest całkowicie zautomatyzowana i wymaga jedynie mocniejszego pociągnięcia za łopatkę. Wówczas, sterownik skrzyni sam wybierze optymalne przełożenie. 

Najdroższy samochód świata: Bugatti Chiron - ok. 3,1 mln dolarów

Najdroższy samochód świata, a właściwie jeden z najdroższych samochodów świata spod znaku Bugatti. Chiron to prawdziwa bestia, która z ceną przekraczającą 3 mln USD jest niemal okazją, w porównaniu z innymi modelami legendarnej marki (o nich porozmawiamy później). 8-litrowy silnik Chirona, o nietypowej budowie W16, generuje abstrakcyjne 1500 KM. Prędkość maksymalna - 420 km/h.

Aby uzmysłowić, z jak brutalną siłą kierowca ma do czynienia, przywołajmy kilka danych liczbowych. Chiron rozpędza się do 400 km/h w czasie 32,6 sek. Wytracenie tej  prędkości trwa 9,36 sek. Całą tę procedurę Bugatti realizuje na dystansie 3112 m. Trzeba przyznać, że robi to ogromne wrażenie.

Najdroższy samochód świata: Aston Martin Valkyrie - ok 3,2 mln dolarów

Najdroższy samochód świata, sygnowany marką Aston Martin. Model Valkyrie to nie komfortowe GT, z jakich słynie brytyjski producent. To nawet nie supersamochód, a wyścigówka, która jakimś cudem została dopuszczona do ruchu publicznego. Jednostka 6,5 litra V12 współpracuje z silnikiem elektrycznym. Łączna moc to 1160 KM. Jeden ze 150 egzemplarzy tej niezwykłej maszyny, znalazł się w posiadaniu klienta z Polski. 

Jednostka napędowa tej niezwykłej maszyny jest w stanie "kręcić się" do ponad 11100 obr./min. Na uwagę zasługuje fakt, że spektakularne parametry jednostki napędowej nie wynikają z zastosowania doładowania - Valkyrie korzysta z jednostki wolnossącej! W pracach nad tą niezwykłą maszyną uczestniczył sam Adrian Newey - jedna z największych legend współczesnej Formuły 1 i autor sukcesu teamu Red Bull Racing. 

Najdroższy samochód świata: Ferrari Sergio - ok. 3,4 mln dolarów

Najdroższy samochód świata, w dodatku z logo wierzgającego konia, który powstał w liczbie sześciu egzemplarzy - to dopiero ekskluzywna maszyna! Początkowo, Ferrari Sergio miał być jedynie konceptem, stworzonym przez studio Pininfarina. Klienci jednak oszaleli na jego punkcie. Technicznie, samochód bazuje na modelu 458 Speciale A. Silnik V8, o pojemności 4,5 litra, rozwija 605 KM, co pozwala rozpędzić się do pierwszej setki w czasie ok. 3 sekund.

Fenomenalna jednostka napędowa "kręci się" do 9000 obr./min. Z 1 litra, udało się wykrzesać aż 153 KM. Jak przystało na rasowe Ferrari, Sergio powinno doskonale spisywać się na torze wyścigowym i nie ma wątpliwości, że tak jest w istocie. W aucie zastosowano kontrolę trakcji F1-Trac, sterowany elektronicznie mechanizm różnicowy, system kontrolujący kąt bocznych poślizgów i adaptacyjne amortyzatory.

Najdroższy samochód świata: Lamborghini Veneno Roadster - ok. 3,8 mln dolarów

Najdroższy samochód świata ze słonecznej Italii - przed ekskluzywnym Ferrari jest jeszcze szalone Lamborghini Veneno Roadster. Szalone, bo... zresztą, wystarczy tylko spojrzeć na ten samochód, słowa są zbędne. To rasowe Lambo, które jest napędzane jednostką V12 o pojemności 6,5 litra, która generuje 750 KM. Pierwsza setka pojawia się na prędkościomierzu po upływie 2,9 sek. Prędkość maksymalna to zawrotne 355 km/h.

Moc trafia na wszystkie koła, a za jej przeniesienie odpowiada 7-biegowa skrzynia ISR. Nadwozie o ekstremalnych liniach zostało wykonane z materiałów kompozytowych.

Najdroższy samochód świata: Bugatti Divo - ok. 5,8 mln dolarów

Najdroższy samochód świata i kolejne Bugatti. Tym razem, model Divo. Samochód został wyposażony w ten sam silnik, co ultraszybki Chiron. Jest jednak lżejszy od swojego brata i bardziej nastawiony na jazdę torową. Powstało tylko 40 egzemplarzy tej maszyny.

Divo rozpędza się do 380 km/h. Torowe kompetencje tego modelu potwierdzają zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne - tylne skrzydło, którego szerokość to aż 1,8 metra, może wytwarzać siłę docisku na poziomie 456 kg. 

Najdroższy samochód świata: Bugatti Centodieci - ok. 9 mln dolarów

Najdroższy samochód świata za prawie 6 mln USD? Nic z tych rzeczy, marka Bugatti ma większe ambicje. Centodieci kosztuje ponad 9 mln USD (uprzedzamy, to nie jest najdroższe Bugatti w zestawieniu)! Ten niezwykły model, bazujący (a jakże) na Chironie, to współczesna interpretacja kultowego EB110 Super Sport. 

8-litrowa jednostka W16 generuje aż 1600 KM, czyli o 100 KM więcej niż Chiron. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h? Niemal jak w najszybszych motocyklach - 2,4 sek. 

Najdroższy samochód świata: Rolls-Royce Sweptail - ok. 13 mln dolarów

Najdroższy samochód świata z Anglii? To musi być Rolls-Royce! Model Sweptail powstał na zamówienie jednego klienta, ktgóry rzecz jasna zachował anonimowość. Firma nigdy nie mówiła oficjalnie o cenie, ale eksperci wskazują na kwotę ok. 13 mln USD.

Ultra-luksusowe coupe wykorzystuje płytę podłogową Phantoma. Napęd jest realizowany przez jednostkę V12 o pojemności 6,7 litra. Moc? Wystarczająca. Dla dociekliwych - 453 KM, ale nie o osiągi tutaj chodzi.

Najdroższy samochód świata: Bugatti La Voiture Noire - ok. 19 mln dolarów

Najdroższy samochód świata w dosłownym znaczeniu - Bugatti La Voiture Noire, czyli Type 57 SC Atlantic we współczesnej interpretacji, kosztuje, a raczej kosztował (bo powstał tylko w jednym egzemplarzu), 19 mln USD! Istny obłęd! Napęd pochodzi z Chirona, cała reszta została opracowana niemal od podstaw.

Mimo że napęd pochodzi z modelu Chiron, przyspieszenie i prędkość maksymalna tej bestii nie dorównuje osiągom "dawcy". Wynika to z zastosowania zmodyfikowanej skrzyni biegów, której przełożenia lepiej pasują do długodystansowej jazdy.