Filmy Michelangela Antonioniego to klasyki światowej kinematografii. W sezonie wiosna/lato 2013, „Powiększenie” i „Czerwona pustynia” stały się źródłem niewyczerpanej inspiracji dla projektantów.

kadr z filmu "Powiększenie"

„Powiększenie” Antonioniego to film doskonale oddający atmosferę swingującego Londynu lat 60. Opowiada historię przyjemnego, ale dość pustego życia fotografa mody, który przypadkiem trafia na trop morderstwa. Bohaterami są modsi, czyli przedstawiciele subkultury młodzieżowej wywodzącej się z londyńskiego Soho. Ich znakiem charakterystycznym był pedantyczny sposób ubioru. Modsi podążali za najnowszymi trendami w modzie, słuchali eksperymentalnej muzyki, zwracali na siebie uwagę krzykliwym i pełnym jaskrawych barw strojem. W „Powiększeniu” wyraźna
jest granica między sposobem ubierania się modnej młodzieży a londyńczyków-przechodniów, którzy stanowią doskonałe tło.

kadr z filmu "Powiększenie"

Stroje dziewczyn z „Powiększenia” zachwycają różnorodnością i feerią barw: zarówno pasteli, jak i czystych, żywych kolorów. Pojawia się także typowy dla lat 60. kontrast bieli i czerni. Ponadto pełno tutaj geometrycznych kształtów, graficznych wzorów, poprzecznych i pionowych pasków. Bohaterki łączy też kilka wspólnych urodowych mianowników. Po pierwsze, włosy – proste, często natapirowane i utrwalone lakierem do włosów. Odnośnie makijażu, sprawa jest prosta – blade usta, blada skóra, podkreślone kości policzkowe i mocno umalowane oczy (grube kreski, grubo
wytuszowane rzęsy).

kadr z filmu "Powiększenie"

kadr z filmu "Czerwona Pustynia"

„Czerwona Pustynia” to kolejny film Antonioniego, który był kanwą dla kolekcji na nowy sezon. Jego akcja rozgrywa się w zamglonym i chłodnym przemysłowym mieście, które stanowi doskonałe tło dla strojów głównej bohaterki, Giuliany (w tej roli piękna Monica Vitti, muza Antonioniego). Pozostaje ona nienaganną matka i żoną, starając się za wszelką cenę ukryć swoje zmęczenie psychiczne przed światem. W sposobie ubierania się odzwierciadla swoją perfekcyjność. Jej stroje zgoła różnią się od tych z „Powiększenia” – Giuliana nosi się w sposób bardziej stonowany: pantofle na niewysokim obcasie, proste spódnice do kolan, koszule. W pierwszych i ostatnich scenach bohaterka występuje w intensywnie zielonym płaszczu, który niemal wibruje na szarym tle fabryki. Swoim stylem manifestuje swoją dojrzałość.

kadr z filmu "Czerwona Pustynia"

kadr z filmu "Czerwona Pustynia"



fot. Imaxtree

W rozpoczynającym się właśnie sezonie wiosna lato 2013 lata 60. wracają do łask.

Stroje z pokazu Louis Vuitton to prawie kalka kreacji, w których występują dziewczyny
w „Powiększeniu”. W latach 60. jest klasa, elegancja i frywolność. Dlatego tak często wracają do mody – sugeruje Marc Jacobs.

W jego kolekcji prym wiedzie motyw dwukolorowej kraty – pojawia się ona na topach,
pudełkowych żakietach, na spodniach i na sukienkach. Marka Versus nawiązuje do lat 60. geometrycznymi wzorami, natomiast u Moschino, podobnie jak w kostiumach z „Czerwonej Pustyni”, czerń kontrastuje z bielą. Z kolei Michael Kors nawiązuje do lat 60. za pomocą prostych form w mocnych kolorach oraz biało-czarnych geometrycznych deseni.

Zanim zrobi się ciepło i słonecznie, warto obejrzeć Antonioniego, żeby doświadczyć stylu lat 60.. A potem zaadaptować go do swoich potrzeb.

Zobacz zdjęcia z pokazów mody inspirowanych latami 60.

Tekst: Iga Budzikowska