Ksylitol - wskazany na diecie? 

Ten słodzik, który konsystencją i smakiem przypomina cukier, zrewolucjonizował rynek zdrowej żywności. Co więcej, jest on przecież naturalny, bowiem wytwarza się go z brzozy. Nic bardziej mylnego! W rzeczywistości ksylitol nie jest pozyskiwany bezpośrednio z drzewa - uzyskuje się go za przeprowadzeniem chemicznej reakcji z udziałem ksylanów zawartych w drewnie i korze, których nie trawi ludzki organizm. Tak powstały cukier brzozowy faktycznie posiada niższy indeks glikemiczny, niż jego kuzyn pozyskiwany z trzciny, czy buraków. Jednak to jego jedyna zaleta. W rzeczywistości częste spożywanie tej substancji wykazuje działanie przeczyszczające, dlatego też wprowadzenie go do diety zaleca się wykonywać stopniowo. Z kolei spożywanie go przez dłuższy czas może zaszkodzić sylwetce, zamiast wspomóc odchudzanie, bowiem niski poziom cukru we krwi sprawi, że częściej zaczniesz sięgać po niezdrowe słodycze. I choć ksylitol to ostatni hit sprawdzający się w domowych wypiekach i deserach, lepiej nie rezygnuj dla niego z naturalnych słodów, jak syrop klonowy, melasa lub miód! Podsumowanie? Stosuj go z umiarem, ale nie wszędzie tam, gdzie brakuje Ci cukru.

Ksylitol - zalety dla zdrowia 

Jednak ksylitol nie służy wyłącznie do bycia "naturalną", cukrową alternatywą. Cukier brzozowy potrafi przynieść korzyści dla zdrowia niekoniecznie związane z odchudzającą dietą. Ma on bowiem działanie przeciwpróchnicze, gdyż przywraca zasadowe środowisko w jamie ustnej i pobudza wytwarzanie śliny, która naturalnie chroni szkliwo zębów. Znane są również jego właściwości antybakteryjne, pozytyny wpływ na przyswajania wapnia w organizmie oraz lecznicze działanie na zapalenie dziąseł. Z powodzeniem sprawdza się zatem jako składnik naturalnych past do zębów (nie zawierających fluoru) dla dzieci oraz osób zmagających się z paradontozą.