MUZYKA: „Anima Aeterna” Jakub Józef Orliński, Warner Music Poland

Kariera Jakuba Józefa Orlińskiego nabiera tempa, a młody śpiewak, kontratenor, laureat Paszportu „Polityki” nie daje nam o sobie zapomnieć, będąc niezwykle aktywnym w social mediach. I jest w tym wszystkim plus, bowiem coraz bardziej przebija się do mainstreamu, tym samem wykonując intrygującą misję o przybliżaniu muzyki barokowej. Na najnowszym wydanym przez Warner Music krążku spotyka się orkiestrą i chórem Il pomo d’oro pod dyrekcją Francesco Corti, by przenieść nas do XVIII wieku. „Anima Aeterna”, to zestaw składający się z arii i motetów, które śpiewak przygotował z wszechstronnym muzykologiem Yannisem François, przez co ponownie zaskakując nas kilkoma światowymi premierami z tamtego okresu. I jest to album o wędrówce dusz, o ich nieśmiertelności, pięknie, a jak wyznaje sam Orliński: „W tym albumie chodzi nie tyle o religijną stronę utworów, ile o zawarte w nich emocje oraz o różne instrumenty i głosy, które prezentują”. Można znaleźć kompozycje z zupełnie różnymi orkiestracjami – z solową trąbką, skrzypcami, fagotem, wiolonczelą, organami i violą di bordone. Tutaj można odszukać piękno i spokój, a Orliński już jest wielki!

MUZYKA: „Ballady i Protesty” Fisz Emade Tworzywo, Mystic Production

To jest świat, w którym można kraść i kłamać, kraj memów i pato polityki. A my w nim wszyscy szukamy znaków życia. Gorzko kończą z nami rok Fisz Emade Tworzywo, którzy na wyczekiwanym, dwupłytowym albumie „Ballady i protesty” jedzą z nami rzeczywistość ostatnich miesięcy. Rzeczywistość lunatyków, w którym kłamcy opisują nam świat. Muzycznie to wariacja na temat lat 90. i początków milenium, hip-hop spod bloków, jeszcze nie w lateksowych wdziankach spotyka się ambientem, elektroniką z jej dyskotekowymi odłamami, alternatywa kłania się mocnemu gitarowemu brzmieniu. Jest dużo przepychu, jest na bogato, ale tę feerię kontrastują niezwykle poetyckie teksty. To głos ludzi miasta, którym muzyka dudniła razem z echem pierwszych lat wolności. Miasta, które teraz płonie i spoglądamy na to już tylko z nostalgią, będąc dresiarzami w garniturach, wiedząc, że jak śpiewa Fisz świat się zmienia, a my tego i tak nie zmienimy. Pozostaje więc tylko taniec w rytmie czarnej samby... Dla mnie najważniejsza płyta roku, zwyczajnie mądra, a tych tekstów powinniśmy się nauczyć na pamięć, tylko to nam pozostało.

WYDARZENIE: EnergaCAMERIMAGE Międzynarodowy Festiwal Filmowy, Toruń, 13 - 20 listopada 2021

13 listopada startuje jeden z najważniejszych i najstarszych polskich festiwali filmowych EnergaCAMERIMAGE, chociaż w tym wypadku to już wydarzenie rangi światowej. Jak co roku filmowe święto jest okazją nie tylko do wyłonienia laureata najlepszych autorów zdjęć, ale także zobaczenia premierowo najciekawszych tytułów sezonu, które później  najczęściej rywalizują o najważniejsze nagrody z Oskarami na czele. W tym roku dwa filmy otwarcia, najnowszy film Pedro Almodovara „Matki równoległe” z Penelope Cruz oraz „Tragedia Makbeta” hipnotyzująca, czarno-biała wariacja na temat Szekspira jednego z braci Coen. W pozostałych sekcjach, również w odcieniach czerni bieli nowe obrazy „C'mon C'mon” Mike'a Millsa oraz wychwalany na całym świecie „Belfast” Kennetha Branagha, będzie też nagrodzony Złotą Palmą w Cannes film „Titane” Julii Ducournau. Z polskich akcentów warto wymienić chociażby „Hiacynt”, „Najmro. Kocha, kradnie, szanuje” czy „Teściowie”. Do tego filmy dokumentalne, krótkometrażowe, seriale i teledyski. Przygotujcie się na wspaniałą filmową ucztę!

WYSTAWA: „Kongijczyków portret własny. Malarstwo kongijskie 1960–1990”, CK ZAMEK

To jest wystawa „Kongijczyków portret własny. Malarstwo kongijskie 1960–1990”, którą do 19 grudnia można zobaczyć w CK Zamek w Poznaniu. Wystawa jest premierową prezentacją w Polsce jednego z najciekawszych zjawisk artystyczno-kulturowych współczesnego Konga. Blisko 90 obrazów z kolekcji Królewskiego Muzeum Afryki Środkowej w Tervuren (Belgia), które składają się na ekspozycję, reprezentuje nurt malarstwa popularnego powstałego na potrzeby lokalnych społeczności. Kuratorem jest etnolog, historyk i afrykanista prof. Bogumił Jewsiewicki, to rezultat jego wieloletnich badań. Ekspozycja dotyka zagadnień tożsamości i pamięci w perspektywie kolonialnej przeszłości. Śledzi procesy przywłaszczenia kolonialnej epistemologii i wizualnych środków formalnych we współczesnym kongijskim malarstwie w celu budowania własnej tożsamości jednostki. Porusza również zagadnienia związane ze stereotypowym postrzeganiem współczesnej Afryki.