1. POZNAJ PRZECIWNIKA
Nie chcemy straszyć, ale w ciągu minionych 10 lat aż trzy miliony Polek zachorowało na cukrzycę. Co należy o niej wiedzieć? Objawia się wysokim poziomem glukozy we krwi i medycyna wyróżnia kilka jej typów. – Najczęściej mamy do czynienia z cukrzycą typu drugiego (ma ją około 90 proc. diabetyków) i to jej powinniśmy się najbardziej obawiać – mówi prof. Jan Tatoń, członek Rady Europejskiego Towarzystwa Badań Cukrzycy. – Ta cukrzyca może przez długie lata rozwijać się w ukryciu, niszcząc serce, nerki i naczynia krwionośne. Choć predyspozycje do choroby dziedziczymy po rodzicach, ten „prezent” to jeszcze nie wyrok. Mamy wiele możliwości i sporo czasu, by jej zapobiec – dodaje. Od pierwszego symptomu do zachorowania mija zwykle od ośmiu do kilkunastu lat. Tyle trwa stan przedcukrzycowy. Przeczytaj, co można z tym robić.

2. ZBADAJ SIĘ
Czasem warto wyjść przed szereg. Zrób nie tylko badanie stężenia glukozy w krwi na czczo, lecz także tzw. krzywą cukrową. To pierwsze badanie pozwala sprawdzić, jak komórki reagują na insulinę, jednak pokazuje nam tylko, co dzieje się w wątrobie. Tymczasem insulinooporność możemy mieć nie tylko w wątrobie, lecz także w mięśniach – co wykaże dopiero krzywa cukrowa. Badanie to pokazuje też, jak szybko następuje wydzielanie insuliny w trzustce. Wartości prawidłowe to: stężenie glukozy na czczo poniżej 100 mg/dl i w drugiej godzinie doustnego testu mniej niż 140 mg/dl. Wynik powyżej 126 mg/dl we krwi na czczo i powyżej 200 mg/dl w teście po dwóch godzinach wskazują na cukrzycę. Leczy się ją lekami i dietą. Jeżeli badanie na czczo wykaże od 100 do125 mg/dl, a w teście od 141 do 199mg/dl – masz stan przedcukrzycowy. Co teraz? Badanie DPP – Diabetes Prevention Program – uznawane przez lekarzy jako źródło wiedzy o stanie przedcukrzycowym, wykazało, że codzienny 25-minutowy spacer, stosowanie zdrowej diety dostarczającej organizmowi nie więcej niż 1200-1800 kalorii na dobę i ograniczenie ilości zjadanych tłuszczów do 25 proc. dziennego zapotrzebowania na energię zmniejsza ryzyko cukrzycy typu drugiego o prawie 60 proc.

3 ĆWICZ
Uprawiasz sport – punkt dla ciebie. Na ostatnim zjeździe Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego wstępem do dyskusji o tym, co zrobić, by zapobiec cukrzycy, było hasło: „Kup psa i wychodź z nim na spacery”. Codzienny 40-minutowy marsz może zmniejszyć ryzyko choroby aż o 20 proc. Uprawiaj jogging, nordic walking, pływaj, tańcz, gimnastykuj się w domu. Już po 30 minutach poprawisz wrażliwość komórek na insulinę o 10 proc. Wsiądź na rower! Badania opublikowane niedawno w czasopiśmie „PLOS Medicine” pokazały, że u osób, które regularnie jeżdżą do pracy na rowerze, ryzyko wystąpienia cukrzycy jest 20 proc. niższe niż u tych, które jeżdżą samochodem. Masz obwód brzucha większy niż 80 cm? Tym bardziej żadnych wymówek! Kiedy tłuszcz umiejscawia się w jamie brzusznej, a nie pod skóra, organizm wydziela hormony, które utrudniają działanie insuliny.