Pamiętacie, jak w "Diabeł ubiera się u Prady” Miranda Priestly wygłosiła słynny monolog o niebieskim swetrze Andy? Jeśli zafascynowało was wtedy, jak skomplikowana jest droga trendu od awangardowej nowinki do stojaka z wyprzedażą, to spodoba wam się Trendologia – nowy podcast ELLE Polska. Każdy odcinek skupi się na jednym z bieżących trendów, które dziennikarka Karolina Liczbińska będzie zanurzać w kontekście historycznym i społecznym. Skąd biorą się trendy i dlaczego nosimy to, co nosimy? Moda nie istnieje w próżni – jest jak soczewka, przez którą możemy obserwować zmieniające się nastroje i normy kulturowe.

Tematem pierwszego odcinka są sztuczne futra. Nie da się o nich mówić bez wspominania futer naturalnych – poruszymy więc kwestię kontrowersji ich wpływu na środowisko, znaczenia jako symbolu statusu i władzy oraz dowiemy się, kiedy i dlaczego zaczęły powstawać ich podróbki. Opinia publiczna na temat imitacji futer ewoluowała na przestrzeni ostatniego stulecia: budżetowe wersje eleganckich płaszczy z początku nie były zbyt przekonującymi kopiami i budziły raczej politowanie niż pożądanie.

Jak wykonać cały makijaż jednym produktem? O kosmetycznym minimalizmie rozmawiamy z Izą Kućmierowską w drugim odcinku ELLE Beauty Podcast>>

Za to w 2021 roku sztuczne futra nie próbują już nawet wyglądać jak prawdziwe, co widać w jaskrawych kolekcjach robiących furorę marek, takich jak Shrimps, Jakke albo Stella McCartney.

Punktem zwrotnym był postęp technologii w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, który umożliwił odejście od tandetnego wyglądu włókien. Jedna z pierwszych pozytywnych wzmianek pochodzi z artykułu w The New York Times z 1964 roku, obdarzonego nieco przydługim i defensywnym tytułem: "No, it’s not fur, but it looks like fur and a lot of people like it". Sztuczne futra w formie, którą znamy dzisiaj, powstały w późnych latach czterdziestych dzięki szczęśliwemu przypadkowi w dziewiarni George’a Borga. Borg produkował tkaninę na wałki malarskie. Któregoś dnia zauważył, że pokryty farbą wałek wygląda całkiem stylowo i popędził z nim na Siódmą Aleję – centrum modowej produkcji w Nowym Jorku. Tkanina okazała się hitem i inni dziewiarze szybko zaczęli robić swoje wersje: możecie je kojarzyć z popularnych kurtek ze sztucznego runa, znanych po angielsku jako "borg jackets" od nazwiska twórcy. Od kilku lat ta tekstura przeżywa prawdziwy renesans – wszystko dzięki teddy coat od MaxMara, do którego pałają uczuciem wszyscy od Kim Kardashian i Elsy Hosk po Celine Dion.

Jeśli chcecie się dowiedzieć więcej – także o tym, czy sztuczne futra mogą być przyjaźniejsze dla środowiska od naturalnych i które z modowych osobistości opowiedziały się po jakiej stronie – koniecznie posłuchajcie pierwszego odcinka podcastu Trendologia

Czy vintage zbawi świat i ile naprawdę w nim ekologii? Nowy odcinek podcastu Dział Vintage>>

Karolina Liczbińska jest dziennikarką i entuzjastką historii mody. W latach 2016-2019 mieszkała w Londynie, gdzie studiowała i ukończyła z wyróżnieniem dziennikarstwo mody na uczelni London College of Fashion. Swoją pracę licencjacką poświęciła porównywaniu ideałów kobiecości z przełomu XIX i XX wieku – Gibson Girl i Chłopczycy – badając ich komiksowe wizerunki w prasie i dociekając, która z postaci była prototypem dzisiejszej feministki. W czasie studiów odbyła staże w LOVE Magazine, Sunday Times Style i Glamour. Jej teksty o tematyce modowo-lifestyle’owej zostały opublikowane przez _shift i BRICKS Magazine; obecnie współpracuje z włoskim magazynem Lampoon, gdzie pisze artykuły skupione na ekologicznym aspekcie mody.