Kilkutygodniowy dialog rządu z przedstawicielami branży beauty, obejmującej usługi fryzjerskie, dobiegł końca. Eksperci zapewniają, że udało im się opracować nowe zasady funkcjonowania salonów, które nie generują znaczących kosztów dla zakładów, a jednocześnie zapewniają bezpieczeństwo ich klientom. Regulacje wchodzą w życie 18 maja, gdy rozpocznie się trzeci etap odmrażania gospodarki. – Jestem pewny, że procedury wypracowane wspólnie z Ministerstwem Rozwoju pozwolą nam na bezpieczny powrót do pracy oraz wykonywanie usług, dbając o komfort klientów. Wiem, że większość fryzjerów stosuje je od lat, choć nikt dotąd tego od nas nie wymagał. Będzie łatwiej, niż się tego spodziewałem – mówi fryzjer Rafał Potomski

Jak salon fryzjerski powinienbyć przygotowany do otwarcia?

Dla właścicieli to moment na poinformowanie personelu o wprowadzeniu nowych zasadach oraz o stosowaniu środków ochronnych i procedurze dezynfekcji zakładu (z określeniem środków, częstotliwości i sposobu ich użycia). Postępowanie zgodnie z procedurami powinno być monitorowane przez wszystkich współpracowników – pomoże  w tym stworzenie systemu sprawdzania przestrzegania zasad z personelem. 

Dystans

Należy zachowywać odległość 2 metrów nie tylko między pracownikami, ale także między klientami. Dystans ten może być zmniejszony tylko wtedy, gdy wymaga tego realizacja usługi i stosowane są inne środki ochrony indywidualnej. W przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 2 metrów odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, zaleca się zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki, które powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrza np. plexi) pomiędzy stanowiskami.

Kawy nie będzie

– Należy zrezygnować z serwowania kawy i herbaty oraz ograniczyć w miarę możliwości niewymagany kontakt fizyczny, unikać podawania dłoni, uścisków i pocałunków. Wszelkie półki z produktami muszą być czyste, zdezynfekowane – kosmetyki do odsprzedaży może dotykać tylko pracownik salonu. Należy usunąć testery z półek. Zaleca się płatność w sposób bezkontaktowy lub za pomocą karty kredytowej. W przypadku gotówki można stosować tacę lub miskę do umieszczenia w nich pieniędzy – zaznacza fryzjer.

Grafik

W salonie może przebywać tylko tylu klientów, ile jest stanowisk do ich obsługi. Chętnych do skorzystania z zabiegów należy umawiać w odstępach czasu tak, aby się ze sobą nie mijali. Salon fryzjerski powinien działać w trybie zmian. W środku godzin otwarcia zakładu należy zaplanować jedną, dostatecznie długą przerwę na przewietrzenie i dezynfekcję pomieszczeń przez zespół kończący zmianę. Osoby pracujące na różnych zmianach, w miarę możliwości, nie powinny się kontaktować ze sobą. Z przestrzeni wspólnych należy usunąć wszelkie zbędne przedmioty, sztuczne kwiaty, lampy, świece, inne dekoracje, zwisające kotary oraz ulotki, foldery i inne materiały reklamowe.  

Dezynfekcja

Fryzjer powinien starać się, aby usługa była wykonywana za plecami osoby odwiedzającej zakład. Należy przeliczyć czas obsługi klienta, do którego zostanie dodany czas potrzebny na dezynfekcję. Personel zobligowany jest ograniczyć rozmowy do minimum wymaganego do zrealizowania usługi. – Po każdym kliencie należy dezynfekować sprzęt wielokrotnego użytku do obsługi i ten, którego klient dotykał, np. nożyczki, szczotki, grzebienie, lampy, suszarki, lokówki, fotele, blaty, lustra. Po zakończeniu usługi akcesoria i sprzęt należy umieścić w odpowiednich urządzeniach sterylizujących i/lub wyczyścić je za pomocą środków dezynfekujących – podkreśla Rafał Potomski, ambasador marki Davines.

Przed wykonaniem usługi 

Zaleca się – za zgodą pracowników – wykonanie bezdotykowego pomiaru i rejestracji temperatury ciała personelu. Przyjmowanie klientów następuje wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pomocą środków zdalnych, poczekalnie są wyłączone z użytku. W dniu poprzedzającym planowaną wizytę personel potwierdza telefonicznie wizytę. Jeśli klient przyjdzie do salonu bez maseczki ochronnej lub rękawiczek jednorazowych, aby usługa mogła się odbyć, salon powinien mu je zapewnić. Osoba korzystająca z usług fryzjera przy wejściu do gabinetu myje ręce lub je dezynfekuje, również przy wyjściu należy umożliwić klientowi dezynfekcję rąk.

W trakcie wykonywania usługi 

Pracownik zobowiązany jest nosić rękawiczki (jednorazowe, zmieniane po każdym kliencie lub wielorazowe myte i dezynfekowane pomiędzy klientami), osłaniać usta i twarz, a jeśli zabieg tego wymaga – także gogli lub przyłbic. Zaleca się używanie ręczników jednorazowych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, oraz wykorzystywanie peleryn jednorazowych lub wielorazowych odpowiednio zdezynfekowanych lub pranych w temperaturze min. 60 stopni Celsjusza z użyciem detergentu, po każdym kliencie. Fryzjera obowiązuje zakaz używania, ale też wyjmowania telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi. Jeśli zaś chodzi o klientów, są zobowiązani do noszenia maseczek, rękawiczek jednorazowych, nieużywania i niewyjmowania telefonów komórkowych.

Po zakończeniu usługi

Pracownik sprząta i dezynfekuje powierzchnie dotykowe na stanowisku, na którym przebywał klient, narzędzia, urządzenia, a także inne powierzchnie, których mógł dotykać. Od zakończenia usługi do kolejnej wizyty powinno minąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji, zgodnie z jego instrukcją użycia, zanim następny klient zostanie obsłużony na tym samym stanowisku. Po każdej wizycie należy przewietrzyć pomieszczenie.

Wszystkie wytyczne dla funkcjonowania salonów fryzjerskich w trakcie pandemii SARS-CoV-2 oraz dokument dotyczący organizacji salonu fryzjerskiego i organizacji pracy dostępne są na stronie www.gov.pl.