Moda zrównoważona w ryzach H&M

"Aktualnie, w dobie kryzysu klimatycznego, oczekiwania względem mody eskalowały. Trendy, które przede wszystkim determinowały nasze zakupy, oddają pola innym czynnikom, które dla konsumentów mody stają się coraz ważniejsze. Okazuje się, że często o zakupie sukienki, bluzki, biżuterii czy butów finalnie decyduje to, czy zostały wyprodukowane z poszanowaniem środowiska, bez nadwyrężania zasobów naturalnych ziemi. Współcześnie marki modowe muszą transparentnie rozliczać się ze swojej działalności. Transparentność i odpowiedzialność – to jest 'new black' naszych czasów" opowiada Magdalena Domaciuk, Communication Manager SME w H&M.

Jedna z najpopularniejszych szwedzkich marek od ponad dwudziestu lat pracuje nad tym, by zmienić swój kierunek na w stu procentach modowo odpowiedzialny i z roku na rok jest coraz bliżej tego obranego przez siebie celu. H&M udało się już wdrożyć  między innymi program 100% Zero Discharge of Hazardous Chemicals, dzięki któremu emisja niebezpiecznych chemikaliów podczas produkcji ubrań jest na poziomie równym zeru (co istotne, objęto nim ponad sześciuset dostawców tekstyliów i skóry). Aż 97% bawełny wykorzystywanej przez markę pochodzi z recyklingu lub innych bardziej zrównoważonych źródeł, a od początku tego roku nie pozyskuje ona wcale już tzw. bawełny konwencjonalnej. Do tego 900 000 pracowników łańcucha dostaw korzysta z ulepszonych systemów zarządzania płacami, dzięki trwającej od wielu lat pracy nad dialogiem w miejscu pracy.

Kampania H&M - Conscious Denim na jesień 2019 / mat. prasowe

"Zrównoważona moda to skomplikowany system naczyń połączonych, nad każdym elementem należy pracować, aby osiągnąć kolejny etap w dążeniu do celu. To ciężka zespołowa praca setek ludzi" podkreśla Domaciuk. Te rewolucyjne działania są doceniane globalnie - w 2020 roku H&M zdobyło najwyższą notę w Transparency Index, które co roku na podstawie swoich badań publikuje organizacja Fashion Revolution, stojąca na straży mody odpowiedzialnej i działająca na rzecz reformy systemowej branży. 

To jednak nie wszystko. Postanowiliśmy się przyjrzeć dokładnie temu, co jeszcze robi H&M, by uczynić świat (nie tylko mody) lepszym. 

Numer jeden w Indeksie transparentności 

We wspomnianym wcześniej Transparency Index, za które odpowiada Fashion Revolution, wzięło udział aż 250 marek w całego świata. Każda z nich poddana została ocenie według przejrzystości informacji na temat swoich dostawców czy praktyk stosowanych w łańcuchu dostaw, ale też wpływu na środowisko i społeczności. W tym roku pierwszy raz jakakolwiek marka zdobyła wynik 70% lub więcej i jest to właśnie H&M, które wyróżniono najwyższą notą. Co więcej, szwedzka sieciówka od samego początku wprowadzenia Indeksu znajduje się w pierwszej piątce firm najlepiej spełniających wytyczne organizacji. Tym razem wyróżniono ją także w najważniejszych kategoriach 2020, takich jak Konsumpcja, Skład, Klimat i Warunki Pracy. Marka poprawiła także swoją identyfikowalność, utrzymując silną pozycję w zakresie Zarządzania i Polityki.

"Dla nas transparentność polega na tym, aby wiedzieć, w jaki sposób i gdzie wytwarzane są nasze produkty - aby zapewnić przestrzeganie praw człowieka, prawidłowe praktyki środowiskowe oraz warunki, w jakich powstają nasze produkty - oraz udostępniać te informacje publicznie. Aby dać naszym klientom pewność, że wszystko, co kupują od grupy H&M, jest projektowane, produkowane i obsługiwane z odpowiedzialnością za ludzi i środowisko" czytamy w informacji prasowej przesłanej od marki. 

Kampania H&M - Conscious na wiosnę 2020 / mat. prasowe

Jakimi zasadami kieruje się H&M? Przede wszystkim transparentności wymaga także od swoich dostawców, poza tym dba o dialog z partnerami we wszystkich krajach, w których powstają produkty marki - tutaj można wymienić chociażby rozmowy z lokalnymi związkami i organizacjami pozarządowymi. Firma co roku publikuje szczegółowe informacje na temat postępów oraz wyzwań w swoim własnym Sustainability Report (a kilka lat temu, jak pierwsza modowa firma detaliczna, upubliczniła listę wszystkich swoich dostawców, co do dziś aktualizuje na swojej stronie internetowej). Oprócz tego posiada szeroki zestaw polityk publicznych, które pomagają w pracy na rzecz zrównoważonego rozwoju, ustaliła procedury oceny fabryk, by wiedzieć, w jakich warunkach wytwarzane produkty i sprawdzać, czy wymagania są przestrzegane oraz dba o godziwe wynagrodzenia. 

Wszystko do informacji publicznej, czyli Sustainability Report

Kwiecień to dla H&M wyjątkowy moment. Właśnie w tym miesiącu co roku marka ogłasza raport, w którym szczerze rozlicza się z obietnic, które złożyła w roku poprzednim. Sustainability Performance Report jest, jak podkreślają przedstawiciele szwedzkiego brandu, kompendium osiągnięć H&M na polu odpowiedzialnej mody. Marka pragnie być dzięki temu liderem zmian w kierunku mody cyrkularnej i przyjaznej klimatowi, jednocześnie będąc firmą sprawiedliwą i traktującą wszystkich równo. 

Wśród osiągnięć 2019 roku H&M może pochwalić się takimi, jak wykorzystywanie w 97% bawełny pochodzącej z recyklingu lub innych bardziej zrównoważonych źródeł, wystartowanie z serwisem B2B Treadler, który "oferuje sprzedawcom detalicznym i odzieżowym dostęp do łańcucha dostaw Grupy H&M, umożliwiając innym firmom przyspieszenie wprowadzania zmian na rzecz społeczeństwa i środowiska poprzez ich własne łańcuchy wartości", zbadanie nowych modeli biznesowych opartych na gospodarce cyrkularnej i wprowadzenie kilku inicjatyw, obejmujących usługi na żądanie, dopasowanie produktu do indywidualnych potrzeb, a nawet: naprawę, wynajem, odnawianie czy opcję ponownej sprzedaży oraz opakowania wielokrotnego użytku. Do tego Laboratorium Innowacji Cyrkularnej (Circular Innovation Lab) H&M udało się uruchomić program pilotażowy nowych zrównoważonych materiałów, wśród których znalazły się włókno celulozowe produkowane przez Infinited Fiber Company z bawełnianych włókien pochodzących z recyklingu i Circulose (to przełomowy i pierwszy w historii materiał z rewolucyjnej technologii recyklingu chemicznego). Dokładnie 100% łańcucha dostaw tekstyliów i skóry, obejmujące ponad 600 dostawców, włączono do programu Zero Discharge of Hazardous Chemicals (zerowej emisji niebezpiecznych chemikaliów). Zebrano 29 005 ton odzieży, co jest 40% wzrostem w porównaniu do 2018 roku.

Marka znalazła się też na prestiżowej liście Climate A-list prowadzonej przez organizację CDP, dzięki swoim wiodącym wysiłkom na rzecz powstrzymania zmian klimatycznych. 

Robi wrażenie? To nie koniec. "Zaczęliśmy mapować i ujawniać dostawców celulozy I innych sztucznych włókien celulozowych. W raporcie Changing Market’s Roadmap, ujawniającym odpowiedzialnych dostawców wiskozy, zostaliśmy ocenieni jako frontrunner (faworyt)" podkreślają przedstawiciele H&M w raporcie, który jest całkowicie przejrzysty i można go zobaczyć na stronie sustainabilityreport.hmgroup.com. 

Globalna kampania Call To Action, która wspiera branżę

W obliczu pandemii Covid-19 ucierpiało wiele firm, dlatego H&M postanowiło pomóc wrażliwym rynkom produkcyjnym w czasach kryzysu. "Ponieważ kryzys wykracza poza to, co każda firma lub organizacja może rozwiązać samodzielnie, współpraca ma kluczowe znaczenie. Spotkanie - marki i detaliści, dostawcy, związki zawodowe i organizacje pracodawców - to jedyny sposób na stworzenie długoterminowego i trwałego rozwiązania, a to jest teraz ważniejsze niż kiedykolwiek" podkreśla Anna Gedda, szefowa działu zrównoważonego rozwoju w H&M Group. 

To oznacza między innymi, że H&M - jako odpowiedzialny nabywca - nieustannie dotrzymuje swoich zobowiązań i porozumień: przyjmuje dostawy, płaci za już wyprodukowane towary oraz te znajdujące się w produkcji, jeśli zostaną one dostarczone w uzgodnionych ramach czasowych. Takie działania mają wesprzeć producentów odzieży w przetrwaniu oraz ochronić dochody, zdrowie i zatrudnienie pracowników przemysłu odzieżowego. 

Kampania H&M - Conscious Denim na jesień 2019 / mat. prasowe / mat. prasowe

Global Change Award - materiały przyszłości, które powstają teraz

Kolejnym istotnym działaniem, którym H&M zmienia branżę, jest nagroda Global Change Award. Szwedzka marka przyznaje ją od kilku lat najbardziej innowacyjnym pomysłom, które mogą zrewolucjonizować modę i zastąpić znane dotąd tkaniny, a następnie ich autorom pomaga wcielić ich koncepcje w życie. Słyszeliście o VEGA? Ta "sztuczna skóra", stworzona jest z resztek poprodukcyjnych grejpfrutów, została w ten sposób wyróżniona i w kwietniu 2020 została wykorzystana w kolekcji H&M Consious Exclusive (z tego innowacyjnego materiału uszyto unikalną torebkę, która trafiła do sprzedaży na całym świecie). "Istnieje ogromy potencjał, by nowe technologie i rozwiązania pomogły stworzyć bardziej zrównoważony przemysł modowy, a Global Change Award znajduje się w centrum tej zmiany" mówi Lisa Ericsson, Kierownik Innowacji KTH, które jest partnerem przedsięwzięcia H&M oraz dodaje: "Akcelerator Innowacji pełni kluczową role w stawianiu zwycięskich innowacji na właściwej drodze. Cieszymy się, że nasza ekspertyza w KTH Royal Institute of Technology gra istotną rolę w tej podróży"

Od 2015 roku, kiedy uruchomiono pierwszą edycję Global Change Award, do programu H&M zgłoszono się z ponad 20 000 pomysłami z więcej niż 200 krajów i terytoriów, a na realizację 25 najlepszych szwedzka firma przeznaczyła 5 milionów euro.

W tegorocznej edycji wyróżniono równo pięć inicjatyw, a główną nagrodę zdobył brazylijski Incredible Cotton, GALY, który wykorzystuje biotechnologię do stworzenia bawełny hodowanej w laboratorium. Poza tym doceniono amerykańskie – Feature Fibres, Werewool za "tworzenie tkanin z DNA białka, z naturalnymi barwnikami, rozciągliwych oraz o innych cechach", powstałe w Indiach Tracing Threads, TextileGenesis - śledzące zrównoważone włókna poprzez transparentną i wiarygodną technologię blockchain, amerykańską inicjatywę Zero Sludge, SeaChange Technologies, która oddziela i oczyszcza ścieki w celu wyeliminowania toksycznych osadów na wysypiskach śmieci oraz pochodzący z Francji Airwear, Fairbrics, ponieważ przekształca gaz cieplarniany w zrównoważony poliester. 

"H&M Foundation wspiera walkę z koronawirusem, a jednocześnie nadal wspieramy przedsiębiorców i innowatorów w zakresie długoterminowego zrównoważonego rozwoju. Każdego roku jestem zaskoczony pomysłami zgłoszonymi do Global Change Award. Innowacje same w sobie stanowią wyzwanie dla naszego sposobu myślenia o modzie. Musimy porzucić stare, linearne sposoby myślenia i szybciej podążać w kierunku zrównoważonego modelu, pozytywnego dla planety. Zwycięskie innowacje pomogą naszej branży wynaleźć się na nowo i, mam nadzieję, zainspirują również innych do znalezienia nowych rozwiązań" wyjaśnia Karl-Johan Persson, członek zarządu H&M Foundation.