To jeden z najbardziej wyczekiwanych samochodów roku. Przez długi czas wiadomo było tylko, że Grenadier będzie terenówką, zaprojektowaną od początku z myślą o tym celu, inspirowaną najlepszymi wzorami samochodów z napędem 4x4 z przeszłości. Z czasem producent ujawnił też design, a ostatnio także wnętrze zapowiadanego auta. 

Auto powstało od podstaw, a jego koncepcja zrodziła się w pewnym londyńskim pubie o nazwie „The Grenadier” - stąd nazwa. Tam właśnie, w 2017 r. prezes firmy INEOS, sir Jim Ratcliffe, pasjonat motoryzacji i poszukiwacz przygód, dostrzegł na rynku lukę dla minimalistycznego, użytkowego i ciężko pracującego pojazdu z napędem 4X4. Tak powstała spółka INEOS Automotive Limited i zebrała zespół profesjonalistów z branży motoryzacyjnej, aby urzeczywistnić wizję sir Ratcliffe`a.

Jaka jest stylistyka Grenadiera? Zwycięża tu funkcjonalność ponad formą, co doceni wielu użytkowników. Wszystkie elementy zaprojektowano tu z myślą o praktyczności. Jazda terenowa ma być łatwa i przyjemna, a holowanie i załadunek – bezproblemowe. „Wytyczne były proste. Dążyliśmy do stworzenia nowoczesnego i funkcjonalnego pojazdu 4X4 o dużych możliwościach. Podstawowym założeniem projektu była najwyższa użyteczność”, powiedział o nowym aucie Toby Ecuyer, kierownik działu projektowego. „Stylistyka łatwa do odczytania, bez dwuznaczności odnośnie do przeznaczenia Grenadiera. Jest tu wszystko, co potrzebne, i nie ma niczego, co jest zbędne. Nic nie jest na pokaz. Nowoczesne techniki inżynieryjne i produkcyjne gwarantują ogromne możliwości Grenadiera oraz dotrzymanie wierności koncepcji stworzenia utylitarnego pojazdu, który przetrwa próbę czasu”.

Co jeszcze składa się na wspomnianą praktyczność? Wiele świetnych rozwiązań. Najpierw otwierają się małe tylne drzwi, aby umożliwić łatwy załadunek i rozładunek mniejszych towarów. Opcjonalna tylna drabina ułatwia dostęp do dachu. W Grenadierze (przy opcji z dwoma fotelami!) mieści się europaleta. Jest łatwy dostęp do wyprowadzenia zasilania pod lampy dodatkowe, oświetlenie robocze lub sygnalizatory obrotowe. W przypadku lamp przednich i tylnych, lewe i prawe są takie same, co zapewnia lepszą dostępność części i ułatwia naprawę. Co więcej, na przednich błotnikach można usiąść, a listwy i poprzeczki dachowe umożliwiają załadunek towarów i ich zabezpieczenie bezpośrednio bez bagażnika dachowego (który można z łatwością zamontować).


Dirk Heilmann, prezes firmy INEOS Automotive

Gumową podłogę z otworami odpływowymi szybko wyczyścimy wodą, a łatwe do wytarcia powierzchnie konsoli zmiany biegów i deski rozdzielczej pozwolą zachować czystość i porządek. Do tego w Grenadierze są odporne na plamy i wodę siedzenia, które nie wymagają już żadnej dodatkowej ochrony. Opcjonalnie możemy mieć zestaw zasilający z przetwornikiem prądu zmiennego o mocy 2000 W do zasilania narzędzi i urządzeń elektrycznych. Majsterkowicze i drwale poczuli dreszcz emocji?

Wnętrze Grenadiera jest przede wszystkim nowoczesne technologicznie i niesamowicie komfortowe. Wszystkie najważniejsze elementy sterujące są pod ręką, a pomocnicze nieco dalej. Wersja osobowa wyposażona w pięć foteli Recaro; wersja użytkowa może mieć układ dwu- lub pięcioosobowy. Na ekranie dotykowym o przekątnej 12,3 cala wyświetlany jest cyfrowy zestaw wskaźników i menu systemu infotainment. Co ciekawe, dostęp do menu można uzyskać za pomocą ekranu dotykowego lub pokrętła na konsoli środkowej (gdy dłonie są mokre lub zabłocone). Auto obsługuje funkcje Apple CarPlay / Android Auto oraz nawigację Pathfinder Off-Road Navigation, która pozwala programować, śledzić i zapisywać trasy za pomocą punktów orientacyjnych, jeżeli w okolicy nie widać znaków drogowych ani śladów opon. Poszukiwacze przygód ją uwielbiają! Do tego wielofunkcyjna kierownica, regulowana w trzech płaszczyznach i z oznaczeniem położenia godziny 12, oraz opcjonalne dachowe panele szklane, które można odchylić albo całkowicie zdemontować. Auto jest totalnie funkcjonalne i logicznie wyposażone, i jak mówią jego twórcy: „Jest tu wszystko, co potrzebne, i nie ma niczego, co jest zbędne”.

Terenówka jest też totalnie wytrzymała. Przetestowano ją na słynnych ścieżkach góry Schöckl w Austrii, w niskich temperaturach północnej Szwecji, na Węgrzech oraz w wysokich temperaturach w najbardziej wymagających środowiskach na świecie, między innymi w Maroku.

INEOS Automotive rozpoczyna produkcję Grenadierów 4X4 z silnikiem benzynowym i silnikiem wysokoprężnym, rozpoczynając od 3,0-litrowych sześciocylindrowych silników Euro 6 marki BMW. Firma chce oprzeć się w przyszłych pojazdach na wodorze, jako czystym źródle energii. Opracowywany jest samochód koncepcyjny Grenadier FCEV, zasilany wodorem, którego testy drogowe i terenowe rozpoczną się jeszcze w 2022 roku.


 
Dzięki rozbudowanej sieci serwisowej większość klientów nigdy nie znajdzie się dalej niż 50 km od autoryzowanej stacji obsługi INEOS. Właściciele potrzebujący wsparcia w bardziej odległych miejscach będą mieć dostęp do 10000 punktów Bosch Car Service w 150 krajach. Jeśli na głównych rynkach zdarzą się miejsca, w których części nie są dostępne od ręki, INEOS zobowiąże się dostarczyć je w ciągu 24 godzin.

Mark Tennant, dyrektor handlowy w INEOS Automotive zapowiedział, że wygoda klientów, dostępność części i jakość usług są najważniejsze. „Skupiamy się na tych podstawowych kwestiach, aby zapewnić klientom niezrównane i spersonalizowane wrażenia zakupowe oraz wsparcie posprzedażowe”.


Sir Jim Ratcliffe, założyciel i prezes firmy INEOS

Klienci na głównych rynkach INEOS będą mogli kupić Grenadiera online, co obejmuje także zorganizowanie odpowiedniego finansowania oraz przyjęcie w rozliczeniu używanego pojazdu. Jazdy próbne zaś będą się odbywały w rozległej sieci placówek stacjonarnych. W Polsce powstanie kilka punktów sprzedaży detalicznej, uzupełnionych zależnie od potrzeb punktami obsługi posprzedażowej firmy Bosch. W Europie INEOS planuje otwarcie 70 placówek.

Dostawy Grenadiera rozpoczną się od lipca 2022 roku. Rezerwacje można robić już dziś na stronie www.ineosgrenadier.com