Włoska elegancja ma pewien wspólny mianownik z tą brytyjską – przywołuje konkretne obrazy w głowie. O ile jednak panowie wierni wyspiarskiej szkole mody są zazwyczaj wierni ustalonym kanonom, o tyle ci z południa Europy z łamania zasad uczynili swój znak rozpoznawczy. To wszak we Włoszech narodził się termin „spezzatura”, który w odniesieniu do mody oznacza właśnie swoistą nonszalancję i swobodne podejście do modowego kanonu.

Oto kilka pochodzących z Włoch marek modowych, których produkty warto mieć w swojej szafie – nie tylko wówczas, gdy marzy nam się odwzorowanie stylu bohaterów filmów Paolo Sorrentino.

Stone Island

Marka jak najbardziej włoska, chociaż nazwa i ogólne skojarzenia z nią wskazywałyby raczej na wyspy brytyjskie. Stone Island to firma założona w 1982 roku przez Massimo Ostiego, która od samego początku postawiła sobie za cel tworzenie ubrań z wykorzystaniem nowinek technologicznych. Styl tworzonych przez nią ubrań odbiega mocno od stereotypowych wyobrażeń na temat włoskiej mody. Bardzo przypadł on do gustu młodym Brytyjczykom, szczególnie tym zainteresowanym piłką nożną – mniej więcej od połowy lat dziewięćdziesiątych ubrania Stone Island były (i nadal są) chętnie wybierane przez kibiców, co można zobaczyć chociażby w dwóch kultowych filmach poświęconych angielskim chuliganom, czyli „Football Factory” i „Green Street Hooligans”.

Brioni

Brioni to marka zupełnie inna od omawianej wyżej Stone Island. Brioni to założony w 1945 roku luksusowy domem mody męskiej z siedzibą w Rzymie, specjalizujący się w produkcji ubrań prêt-à-porter, galanterii skórzanej, butów, okularów i perfum, który świadczy także usługi krawieckie dostosowane do indywidualnych potrzeb (bespoke). Jeśli planujesz przeznaczyć na garnitur większą sumę pieniędzy (od 4-5 tysięcy euro w górę), to Brioni będzie jednym z najlepszych wyborów. W garniturach rzymskiego producenta chodzili między innymi Al Pacino, George W. Bush i Clark Gable, a także Pierce Brosnan i Daniel Craig w kilku odsłonach przygód Jamesa Bonda („GoldenEye”, „Jutro nie umiera nigdy”, „Świat to za mało” i „Casino Royale”).

Loro Piana

Firma, która działa dwutorowo. Z jednej strony tworzy własne ubrania i akcesoria, wykorzystując do tego najwyższej jakości kaszmir oraz wełnę typu vicuna (powstają z nich między innymi swetry, szaliki, czapki i kurtki). Z drugiej zaś sprzedaje wspomniane tkaniny innym firmom, którzy wykorzystują je do tworzenia własnych produktów. Firma przez kilkadziesiąt lat pozostawała w rodzinnych rękach, ale niedawno właściciele postanowili sprzedać ją modowemu gigantowi, czyli koncernowi LVMH.

Persol

Szukasz oryginalnych, a przy tym ponadczasowych okularów? Koniecznie rzuć okiem na ofertę firmy Persol. Jej historia sięga drugiej dekady XX wieku, a pierwszymi produktami nie były bynajmniej oprawki okularów korekcyjnych ani przeciwsłonecznych, a gogle ochronne dla lotników i kierowców rajdowych. Stworzony w latach pięćdziesiątych model 649 jest jednym z najbardziej kultowych i ponadczasowych modeli okularów przeciwsłonecznych, a to dzięki Steve’owi McQueenowi, który nosił go (w wersji składanej, oznaczonej jako model 714) w filmie „Afera Thomasa Crowna”.

Diesel

Firma kojarzona przede wszystkim ze spodniami jeansowymi z tak zwanej wyższej półki, choć ma w ofercie również ubrania z innych kategorii. Diesel słynie z kontrowersyjnych kampanii marketingowych kierowanych przede wszystkim do młodych ludzi, ale te metody zdecydowanie się firmie opłacają. Firma posiada w swoim portfolio drugą markę o nazwie Diesel Black Gold, która zajmuje się tworzeniem ubrań bardziej luksusowych.