„Boże ciało”

Film Jana Komasy to inspirowana prawdziwymi zdarzeniami historia chłopaka, który po wyjściu z zakładu poprawczego postanawia udawać księdza. Bardzo chwalona jest rola Bartosza Bielenia. 2 września „Boże ciało” zostało pokazane w ramach sekcji Giornate degli Autori weneckiego festiwalu filmowego. Ma szansę powalczyć o nagrodę z 15 autorami z całego świata. To bez wątpienia będzie jeden z najgłośniejszych filmów polskich tego roku.

„Obywatel Jones”

Film Agnieszki Holland opowiada Garetha Jonesa (1905-1935) walijskiego dziennikarza, jednego z nielicznych obcokrajowców, którzy byli bezpośrednimi obserwatorami wielkiego głodu na Ukrainie. W „Obywatelu Jonesie” występują m.in. James Norton, Vanessa Kirby oraz Peter Sarsgaard.

„Czarny Mercedes”

Janusz Majewski powraca z filmem, którego akcja dzieje się w Warszawie 1942 roku. W podejrzanych okolicznościach zostaje zamordowana Aneta (Maria Dębska) żona szanowanego adwokata – Karola Holzera (Artur Żmijewski). Sprawę tajemniczego zabójstwa próbuje rozwikłać nadkomisarz Rafał Król (Andrzej Zieliński), funkcjonariusz współpracującej z Niemcami Granatowej Policji, a równocześnie zaprzysiężony żołnierz polskiego podziemia. Kolejne tropy mnożą podejrzenia i ujawniają głęboko skrywane sekrety zmarłej oraz niejasne powiązania Holzera z wysoko postawionym oficerem SS – Maximilianem Grafem von Fleckensteinem (Aleksandar Milićević). Czy nadkomisarz Król, który znajduje nieoczekiwanego sojusznika w osobie dowódcy Gestapo – Ernsta Kluge (Bogusław Linda), zdoła odnaleźć mordercę kobiety, zanim ten ponownie przeleje krew?

„Proceder”

Produkcja Michała Węgrzyna to poruszająca historia rapera Tomasza Chady –  chłopaka z blokowisk, z duszą poety i darem do wpadania w poważne kłopoty. Prawdziwy i szczery do bólu w swoich tekstach, Chada ginie w niewyjaśnionych okolicznościach zostawiając zszokowanych fanów i dziewczynę, którą kochał. Muzyka była całym jego życiem - pasją i światem, w który uciekał, gdy rzeczywistość nie miała mu zbyt wiele do zaoferowania.    

„Mowa ptaków”

Jak doskonale wiadomo film Xawerego Żuławskiego na podstawie scenariusza jego ojca, Andrzeja, nie został zakwalifikowany do Konkursu Głównego, ale Komitet Organizacyjny Festiwalu Filmowego w Gdyni zmienił swoją decyzję po rezygnacjach osób związanych z festiwalem i apelacji środowiska filmowego, dziennikarzy i krytyków.

„Mowa ptaków” ukazuje losy kilku postaci. Licealny nauczyciel historii Ludwik zostaje upokorzony przez nacjonalistycznych uczniów. W jego obronie staje polonista i niespełniony pisarz Marian. Zostaje on jednak zwolniony, bowiem przy próbie ratowania historyka, użył w samoobronie noża. Brat Mariana, Józef to ambitny kompozytor, który cierpi na trąd. Wątków jest jeszcze więcej, ale dzieło Żuławskiego trzeba obejrzeć ze względną niewiedzą o jego fabule. Dzięki temu widz niejednokrotnie będzie zaskoczony wydarzeniami na ekranie. To gęsty i gatunkowo pomieszany film, który zdradza zarówno styl Andrzeja Żuławskiego, jak i Xawerego. Na pewno nie pozostawia obojętnym.

A tak wygląda pełna lista filmów Konkursu Głównego:

„Boże Ciało” (reż. Jan Komasa)

„Ciemno, prawie noc” (reż. Borys Lankosz)

„Czarny mercedes” (reż. Janusz Majewski)

„Dolina Bogów” (reż. Lech Majewski)

„Ikar. Legenda Mietka Kosza” (reż. Maciej Pieprzyca)

„Kurier” (reż. Władysław Pasikowski)

„Legiony” (reż. Dariusz Gajewski)

„Obywatel Jones” (reż. Agnieszka Holland)

„Pan T.” (reż. Marcin Krzyształowicz)

„Piłsudski” (reż Michał Rosa)

„Proceder” (reż. Michał Węgrzyn)

„Słodki koniec dnia” (reż. Jacek Borcuch)

„Solid Gold” (reż. Jacek Bromski)

„Ukryta gra” (reż. Łukasz Kośmicki)

„Wszystko dla mojej matki” (reż. Małgorzata Imielska)

„Żelazny most” (reż. Monika Jordan-Młodzianowska)

„Interior” (reż. Marek Lechki)