Nowy Jork

W tym roku w Big Apple panuje filmowy klimat. Dom handlowy Bloomingdales zainspirował się najnowszym filmem 3D Jamesa CameronaCirque du Soleil: Worlds Away wszedł właśnie na ekrany w Stanach. Zanim dokument o najsłynniejszej trupie cyrkowej świata zobaczymy w Polsce, polecamy trailer i piękne witryny Bloomingdales. 

Nieco gorzej wypadł filmowy romans w Barneys. Pod hasłem "Electric Holiday", wystawy zdominował projekt zrealizowany razem z Disneyem. O witrynach głośno było z powodu głównej atrakcji - animowanego filmu, w którym Minnie Mouse podróżuje do Paryża i konfrontuje się ze światem wielkiej mody. Kochamy "narysowanego" Albera Elbaza!

Naszymi nowojorskimi faworytami pozostają jednak Bergdorf Goodman i Tiffany. W pierwszym witryny zabierają widzów w surrealistyczną podróż do Paryża lat 20. Z kolei Tiffany odtworzył Święta na Manhattanie w skali mikro. Luksusowe wnętrza w stylu retro przypominają domek dla lalek, ale nie wypełniają go postacie, a diamenty.

Paryż

Pisaliśmy już o głośnej współpracy Diora Printemps. Witrynę wypełnioną marionetkami w słynnych kreacjach Christian Dior przygotowali najlepsi rzemieślnicy tego domu mody. Oficjalną premierę zaszczyciła swoją obecnością Marion Cotillard. O prym w Paryżu konkuruje Galeries Lafayettektóre do współpracy zaprosiło dom mody Louis Vuitton. Pod hasłem "Święta stulecia", dom handlowy obchodzi setną rocznicę otwarcia. Oczywiście, w kompozycjach nie mogło zabraknąć eleganckich kufrów podróżnych z monogramem.

Urodziny obchodzi także Le Bon Marché. Istniejący od 160 lat dom handlowy za motyw przewodni obrał sobie historyczne budynki lewobrzeżnego Paryża. Zamiast sztucznego śniegu i choinek pojawiają się więc Musée d'Orsay, Wieża Eiffela i Plac Inwalidów.

Londyn

W kwesti świątecznych witryn, zawsze można liczyć na Selfriges. Dom handlowy z Oxford Street zatrudnił kultowego fotografa Bruce'a Webera. Amerykanin lubi pracę z kamerą, niegdyś kręcił piękne i nostalgiczne teledyski dla Pet Shop Boys. W podobnym stylu utrzymany jest surrealistyczny film promocyjny dla Selfriges. W krótkim czarno-białym obrazie pojawiają się baletnice, bokserzy i szczeniaczki, a klimat retro ściera się ze współczesnością. Projekt nosi tytuł "Not Your Usual Christmas", a witryny domu handlowego odtwarzają motywy z filmu.

Największym konkurentem Selfriges jest oczywiście Harrods. Tu także podjęto świąteczny temat z rozmachem i fantazją. Witryny zaludniają księżniczki z filmów Disneya, ubrane, a jakże, w kreacje znanych projektantów. Projektowi towarzyszy udana sesja zdjęciowa. Choć Królewna Śnieżka w sukni Oscara de la Renty nas urzekła, w koncepcji Harrodsa trochę brakuje świątecznych akcentów.

W Harvey Nichols i Liberty fantazja projektantów witryn także powędrowała daleko od klasycznych świątecznych motywów. W witrynach HN króluje styl orientalny, a Daleki Wschód i zachodnia Gwiazdka znajdują płaszczyznę porozumienia. Z kolei w Liberty wiernie odtworzono XIX-wieczny przedział pociągu! Inspiracją dla dekoratorów miały być angielskie damy podróżujące koleją z eleganckimi kuframi i pudłem na kapelusze, w szczególności Królowa Wiktoria.

Zdjęcia omawianych witryn (a także kilku innych) znajdziecie w GALERII. Jak uważacie, która ze stolic mody wypadła w tym roku najlepiej?