Od wielu lat cały świat patrzy branży odzieżowej na (dość brudne) ręce. Afery związane z zanieczyszczaniem rzek barwnikami do tekstyliów, skandaliczne warunki pracy w fabrykach czy okrutne traktowanie zwierząt to tylko niektóre z grzechów głównych najpopularniejszych marek, których flagowe sklepy mieszczą się przecież przy eleganckich ulicach największych metropolii. Nieetyczne posunięcia w ostrej biznesowej grze dotyczą branży mody szeroko, ale większość z nich chowana jest za pięknymi szyldami i dekoracjami witryn. W ramach balansu najbardziej świadome wizerunkowo marki wdrażają do swoich strategii elementy tzw. społecznej odpowiedzialności (CSR). Jednym z nich jest idea tzw. zrównoważonego rozwoju, która zakłada między innymi troskę o środowisko (także środowisko wokół pracowników) i ochronę zasobów naturalnych. Deklaracja jego wdrożenia właśnie padła w oświadczeniu marki Zara należącej do hiszpańskiego koncernu Inditex. Wcześniej zrównoważony rozwój zapowiedziano w strategiach skandynawskich brandów: H&M i KappAhl.

Plany Zary zdradził szef Inditexu Pablo Isla, poświęcając podobno CSR-owi większość czasu na zgromadzeniu akcjonariuszy. W ramach zrównoważonego rozwoju zarząd hiszpańskiej marki chce, by w jej sklepach pojawiły się pojemniki przeznaczone do charytatywnych zbiórek odzieży i jej recykling. Sortowaniem i dystrybucją ubrań mają zaś zająć się osoby wykluczone, co ma służyć ich aktywizacji zawodowej.

W planach przedstawionych przez Islę padły też zapowiedzi współpracy z ośrodkami badawczymi skupionymi na technologiach odzyskiwania surowców, do 2020 roku zmiana większości sklepów na bardziej wydajne ekologicznie i pomysł na dedykowany klientom program edukacyjny związany z ochroną środowiska i przedłużaniem żywotności ubrań. Idea piękna, choć w przypadku sieciówek niosących na sztandarach "fast fashion" wszystko przecież kręci się wokół ich krótkiej daty ważności... "Misja z biznesem w tym przypadku mogą iść w parze" - tak przynajmniej twierdzi zarząd Inditexu. O dotychczasowej polityce ekologicznej Zary możecie przeczytać tu.

A Wy? Wierzycie w społeczną odpowiedzialność największych marek odzieżowych?

Poniżej znajdziecie oficjalne stanowisko Grupy Inditex:

"Zrównoważony rozwój (w rozumieniu społecznym oraz środowiskowym) jest jednym z kluczowych elementów naszej strategii od ponad 15 lat. Pomimo naszej skromności, nie możemy zaprzeczyć, że jako firma jesteśmy bardzo doceniani za te działania. Sukcesem zakończył się takze realizowany od 2009 roku plan przekształcenia sklepów w ekologicznie wydajne. Do chwili obecnej, ponad połowa sklepów Grupy spełnia już te kryteria (ponad 3500 spośród 6750 wszystkich)! Natomiast jeżeli chodzi o obszary społeczne, czternaście lat temu został uchwalony Kodeks Postępowania dla Producentów i Dostawców (2001), a tylko w 2014 roku zostało przeprowadzonych ponad 10 000 audytów naszych partnerów."