Jak wiadomo, strategia Abercrombie & Fitch i innych marek zrzeszonych w grupie A&F to trafić do cool kids. Grupą docelową są młodzi, popularni, piękni i szczupli. Żeby do nich trafić, A&F kreuje nie tylko spójny obraz reklamowy, ale podąża też specyficzną strategią zatrudnienia. Ekspedient w butiku Abercrombie & Fitch ma być równie atrakcyjny, co jego klienci.

Przeczytaj o polskiej rekrutacji pięknych pracowników Hollister, grupy A&F >>>

Wykluczająca strategia marki to nie wymysł niezadowolonych klientów, którzy nie zmieścili się w L-kę. Powodem zamieszania jest wywiad CEO A&F, Mike'a Jeffriesa udzielony w 2006 r. dla Salon. Cytaty ze starej publikacji zaczęły krążyć w internecie w połowie maja, zmuszając biznesmena do sformułowania oficjalnych przeprosin.

Staramy się trafić do cool dzieciaków. Nie wszyscy się do tej grupy zaliczają i nie mogą się zaliczać. Czy jesteśmy wykluczający? Oczywiście! - mówił wtedy Jeffries o strategii Abercrombie.

Teraz CEO broni się, że jego wypowiedzi sprzed 7 lat zostały wyrwane z kontekstu i błędnie zinterpretowane. Nie przekonał jednak kilku amerykańskich celebrytów i mocno puszystej blogerki znanej jako Militant Baker. Dziewczyna zorganizowała sesję zdjęciowa "Fat & Attractive" parodiującą sesje reklamowe Abercrombie & Fitch. W liście otwartym do Jeffriesa dziękuje mu za stworzenie wyjątkowej okazji do złamania tabu - zaprezentowania ciała społecznie nieakceptowanego w seksualnym uścisku z ciałem najbardziej pożądanym (profesjonalny model John Shay). Jes Baker pisze:

Uważam, że jesteś marketingowym geniuszem (wykluczenie jest dochodowym pomysłem). Jednocześnie bezwiednie stworzyłeś okazję do zakwestionowania aktualnego konstruktu społecznego. Mam nadzieję, że połączenie tych kontrastujących ciał kiedyś będzie równie wszechobecne jak społecznie akceptowany ideał.

List otwarty Jes do CEO marki to kolejny etap wieloletniego społecznego buntu przeciw wykluczającej strategii marki. Abercrombie & Fitch zasłużyło nawet na miejsce w tytule zbioru tekstów naukowych o podwójnym wykluczeniu. Dwight McBride, doktor University of California, gej i Afroamerykanin, zatytułował esej (i cały zbiorek) "Why I hate Abercrombie & Fitch?". Uczony postrzega strategię marki jako miękką formę przemocy rasowej.

Powinieneś wiedzieć, że wasz T-shirt L nieźle pasuje na mój rozmiar 22. Może chciałbyś to zmienić - kończy swój list puszysta blogerka. Jak uważacie, czy strategia amerykańskich marek prowadzi do wykluczenia? Co sądzicie o rekrutacji ze względu na wygląd w A&F?


"Fat & Attractive" - parodię reklam Abercrombie & Fitch z bloga Militant Baker znajdziecie w GALERII >>>

Zobacz także:

Gwiazdy w kampaniach Abercrombie & Fitch >>

American Apparel - skandal, moda i biznes >>>

Modelka plus size w kampanii H&M - wiele hałasu o nic? >>>