Elle 3/2012

Jeszcze nie tak dawno sezonowe trendy trzeba było traktować jak dziesięć przykazań. Nikt nie miał odwagi dyskutować np. z Christianem Diorem, kiedy autorytarnie ustalał obowiązujące długość, fason i krój. Zresztą wtedy trzeba było czekać sporo czasu, aby moda z wybiegu przeniosła się na ulice. Gdy jednak już tam dotarła, nikt nie ośmielał się burzyć reguł. Tak na przykład działo się z mini, której nikt nie ważył się detronizować spódnicą po kostki. Szczęśliwie wszystko w modzie się zmieniło. Żyjemy w zupełnie innych czasach. Dyktat wzorów i fasonów nie istnieje. Różnorodność nikogo nie dziwi, a oryginalność i łamanie reguł są wręcz wskazane. Skoro więc tak, to czym są teraz trendy, kto tak naprawdę je kreuje, czy aby tylko projektant? Pewnie się zastanawiacie, jak to jest, że w tym samym czasie na wybiegach można zobaczyć tak wiele podobnych pomysłów. Dzieje się tak dlatego, że od kilkunastu lat na świecie działają profesjonalne agencje, które badają, czym się interesujemy i czego pragniemy. Obserwują ulice, śledzą internet, analizują blogi. Z tych obserwacji krystalizuje się jasna wizja tego, co w ciągu najbliższych dwóch, trzech lat zawładnie masową wyobraźnią. Z wniosków korzystają wszyscy, którzy tworzą modę. Od projektantów tkanin po scenografów i stylistów. Dlatego z dziesiątków
pokazów, które odbywają się na całym świecie, łatwo wyłowić kilka najmocniejszych tendencji, które potem królują w sklepach i na ulicy. Kreowanie mody przybrało inny kierunek niż w czasach Diora. Teraz to my inspirujemy projektantów, choć nadal to oni są najważniejszymi jej twórcami. Można więc dyskutować,  co jest pierwsze: jajko czy kura, ale to chyba nie jest ważne. Najważniejsze w tych zmianach jest to, że moda stała się egalitarna i dostępna dla każdego.
Kiedy zaczyna się nowy sezon, modny ciuch można od razu kupić nie tylko w drogim butiku, lecz także w taniej sieciówce. I jeszcze jedno. Wśród projektantów jest coraz więcej kobiet mocno stąpających po ziemi, takich, które żyją podobnie jak my – w wiecznym pędzie między pracą a domem. Dlatego dobrze wiedzą, do czego w życiu codziennym
potrzebna jest nam moda.

REDAKTOR NACZELNA

Barbara Mietkowska