Doskonalone od pokoleń, nawiązało flirt ze współczesnym designem, czego dowodem idealnym jest marka Arketipo.

Kreatywność, poszukiwanie piękna i ogromna świadomość włoskiej tożsamości to główne założenia tej marki wnętrzarskiej. Została założona w 1982 roku przez dwóch toskańskich przedsiębiorców, Sandro i Corrado Ortino, którzy zafascynowani florencką tradycją włókienniczą postanowili produkować najwyższej jakości tkaniny obiciowe. Gdy już stali się prawdziwymi wirtuozami w swojej dziedzinie, zapragnęli sięgnąć po więcej i w 2008 roku rozszerzyli działalność o produkcję mebli tapicerowanych i akcesoriów wnętrzarskich. To pozwoliło na zrealizowanie wizji eleganckiego i wyrafinowanego, ale jednocześnie funkcjonalnego urządzania salonu. Założycielom firmy zależało, żeby zaoferować swoim klientom kombinację doskonałej jakości z wyszukanym designem oraz tradycją lokalnego rzemiosła i zaprezentować słynny, jedyny w swoim rodzaju „savoir faire”.

W 2011 roku Arketipo połączyło siły z wnętrzarskim potentatem Cattelan Italia, co znacznie wzmocniło pozycję marki na rynku włoskim i międzynarodowym. Cattelan Italia to producent przede wszystkim unikatowych projektów designerskich mebli: stołów, stolików, krzeseł i regałów. W połączeniu z luksusowymi sofami i fotelami Arketipo pozwoliło to stworzyć bardzo spójną stylistycznie propozycję kompleksowego wyposażenia domu. Swoja ofertę obie firmy kierują do wymagających klientów, świadomych aktualnych trendów i historycznych kontekstów.

Ambicja Lorenzo Cattelana, dyrektora zarządzającego Arketipo, jest produkowanie mebli przede wszystkim komfortowych. To rodzaj rodzinnej tradycji – jego ojciec, założyciel firmy Cattelan Italia, przez całe swoje zawodowe życie wręcz obsesyjnie pracował nad rozwiązaniami i detalami, które sprawiają, że meble są nie tylko piękne, lecz także bardzo przyjazne dla użytkowników. Kolekcje Arketipo mają niezaprzeczalnie włoskie DNA. Są luksusowe, nowoczesne w formie, ale nawiązują do tradycyjnego rzemiosła (wiele detali wciąż wykonuje się ręcznie) i spuścizny kulturowej regionu, w którym są produkowane. Marka może poszczycić się współpracą ze znakomitymi, nie tylko włoskimi projektantami. Wystarczy wymienić takie nazwiska, jak Mauro Lipparini, Gino Carollo, Giuseppe Vigano, Christophe Pillet czy pracownie Nando, Manzoni e Tapinassi, Bartoli Design… Zanim ich projekty ujrzą światło dzienne, są starannie konsultowane z departamentem stylistycznym i technologicznym Arketipo, który bardzo dokładnie sprawdza, czy na pewno odpowiadają klimatowi i spełniają wszelkie kryteria florenckiej marki. Bo mimo że jak na włoskie standardy jest ona stosunkowo nowa, to jednak jej dynamiczny rozwój i ambitne plany na przyszłość plasują ją w ścisłej czołówce słynnych wnętrzarskich brandów rodem z Italii.

Tekst: Anna Chwalińska