Ostatnio Gucci zostało oskarżone o rasizm i promowanie "blackface". Internauci skrytykowali czarny golf z wszytą kominiarką autorstwa Alessandro Michele (więcej na ten temat przeczytacie tutaj >>>). Teraz za swój projekt przeprasza Riccardo Tisci. Włoch podczas ostatniego London Fashion Week FW19 zaprezentował swoją nową kolekcję dla Burberry na sezon jesień-zima 2019/2020. Tak jak już pisaliśmy, Tisci tym razem pokusił się o dodanie do niej więcej streetwearowych elementów. Jednym z nich była beżowa bluza z kapturem z charakterystycznym ściągaczem. Już na pierwszy rzut oka przywodził on na myśl sznur zawiązany wokół szyi. 

Liz Kennedy, modelka, która brała udział w pokazie, napisała na swoim instagramie, że jest zaniepokojona projektem Tisciego. "Samobójstwo nie jest częścią mody. Nie jest ani stylowe, ani awangardowe" . Kennedy stwierdziła także, że nie rozumie, jak można na wybiegu pokazać coś co przypomina pętlę zawiązaną wokół szyi i dodała, że przed pokazem pracownicy zespołu Burberry zawiesili bluzę pod sufitem i śmiali się z tego. "Poprosiłam o rozmowę z kimś na ten temat, ale powiedziano mi, że mogę w tej sprawie napisać tylko pismo". 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

@burberry @riccardotisci17 Suicide is not fashion. It is not glamorous nor edgy and since this show is dedicated to the youth expressing their voice, here I go. Riccardo Tisci and everyone at Burberry it is beyond me how you could let a look resembling a noose hanging from a neck out on the runway. How could anyone overlook this and think it would be okay to do this especially in a line dedicated to young girls and youth. The impressionable youth. Not to mention the rising suicide rates world wide. Let’s not forget about the horrifying history of lynching either. There are hundreds of ways to tie a rope and they chose to tie it like a noose completely ignoring the fact that it was hanging around a neck. A massive brand like Burberry who is typically considered commercial and classy should not have overlooked such an obvious resemblance. I left my fitting extremely triggered after seeing this look (even though I did not wear it myself). Feeling as though I was right back where I was when I was going through an experience with suicide in my family. Also to add in they briefly hung one from the ceiling (trying to figure out the knot) and were laughing about it in the dressing room. I had asked to speak to someone about it but the only thing I was told to do was to write a letter. I had a brief conversation with someone but all that it entailed was “it’s fashion. Nobody cares about what’s going on in your personal life so just keep it to yourself” well I’m sorry but this is an issue bigger than myself. The issue is not about me being upset, there is a bigger picture here of what fashion turns a blind eye to or does to gain publicity. A look so ignorantly put together and a situation so poorly handled. I am ashamed to have been apart of the show. #burberry. I did not post this to disrespect the designer or the brand but to simply express an issue I feel very passionate about.

Post udostępniony przez (@liz.kennedy_) Lut 17, 2019 o 9:51 PST

Po jej wpisie, a także komentarzach innych użytkowników instagrama, Burberry zdecydowało się wydać oświadczenie, w którym przeprasza za zaistniałą sytuację i zapewnia, że bluza zostanie wycofana z kolekcji i nie trafi do sprzedaży. "W poniedziałek, gdy tylko się o tym dowiedziałem, zadzwoniłem do pani Kennedy, aby ją przeprosić. Natychmiast usunęliśmy także produkt i wszystkie promujące go zdjęcia. Mimo, że projekt nie był inspirowany samobójstwem, a motywem morskim, który przewijał się przez całą kolekcję, nie był trafiony. Popełniliśmy błąd" - skomentował sprawę Marco Gobbetti, chief executive officer marki.