Art&Fashion Festival to impreza z bardzo wyrazistą edukacyjną misją, którą od lat udaje się z powodzeniem forsować w niełatwej branży mody. Największa w tym zasługa pomysłodawczyni i spiritus movens AFF, czyli Grażyny Kulczyk wyznającej świętą zasadę proporcji 50% sztuki, 50% biznesu. Dzięki jej konsekwencji i świetnej pracy zespołu, którym się otacza, w poznańskim Starym Browarze już po raz 7. odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń edukacyjnych poświęconych modzie i sztuce w naszej części Europy.

Tematem przewodnim siódmej edycji była moda i sztuka jako przemysł. W ramach Open University można było się dowiedzieć m.in. tego, jak wygląda moda z perspektywy firmy produkującej blisko miliard ubrań rocznie, czy co jak magnes przyciąga nawystawy związane z modą gwiazdy Hollywood i wybredną nowojorską elitę. Największym zainteresowaniem jak zawsze cieszyła się akademia Art & Fashion Experience (wystawa prezentująca efekty 10 dni pracy studentów warsztatów Fashion Workshop w ośmiu kategoriach : Fashion Design, Fashion Drawing,Fashion Photography, Fashion Jewellery, Fashion Writing, Fashion Video, Fashion Styling, Fashion Sounds).

Festiwal ściągnął do Poznania aż na kilkanaście dni znawców i wielbicieli mody z Polski, Stanów Zjednoczonych czy Włoch i rozpoczął obchody 10-lecia Starego Browaru. W trakcie festiwalu Grażyna Kulczyk wręczyła po raz pierwszy nagrodę finansową „Kick to Fashion Industry”.

Jak czytamy w materiale prasowym:

Nagroda Grażyny Kulczyk ma pomóc w rozwinięciu skrzydeł start-upowi, który wcieli w życie ideę dobrze wymyślone / najlepiej zrobione. Fundatorka przyznała ją, aby podkreślić fakt rozpoczęcia tegorocznym festiwalem obchodów 10-lecia Starego Browaru. Nadchodzące lata będą tu m.in. krokiem w nowe technologie i kultywowania idei urban craft, rozumianej jako powrót rzemiosła, przemysłu do miast. Również te aspekty były brane podczas oceny prac kilkudziesięciu uczestników warsztatów tegorocznej edycji festiwalu.

Tegoroczna nagroda została podzielona na pół i trafiła do Reginy Mowczan z warsztatu biżuterii prowadzonego przez Annę Orską oraz Magdaleny Linke z warsztatu pisania o modzie, prowadzonego przez Hannę Rydlewską i Marcina Różyca.

Obok nagrody finasowej „Kick to Fashion Industry” Grażyna Kulczyk, wraz z kuratorką festiwalu Basią Metelską, wręczyła nagrody dla wybranych podczas obrad jury uczestników festiwalowych warsztatów. Oto laureaci:

Fashion Design - Joanna Wawrzyńczak Fashion Drawing - Maciej Klim Fashion Jewellery - Regina Mowczan Fashion Writing - Barbara Stolarz Fashion Photography - Katarzyna Balicka Fashion Video - Mikołaj Syguda Fashion Sounds - Dawid Furmaniewicz  Fashion Styling - Maria Kompf

Nagrodami są, podobnie jak w poprzednich latach, kursy w prestiżowym Central Saint Martins College of Art & Design, wyjazd na wybrany festiwal muzyczny w Europie dla najlepszego uczestnika warsztatów Fashion Sounds prowadzonych przez Wojtka Mazolewskiego i kupon do kultowej księgarni Bookarest dla zwyciężczyni Fashion Styling prowadzonego przez Scotta Schumana.

Laureaci zostali wybrani w czasie najdłuższych w historii festiwalu obradach jury, w skład którego weszli: Grażyna Kulczyk – przewodnicząca jury, Basia Metelska – kurator wystawy, dziennikarze: Anna Bimer, Joanna Bojańczyk, Jolanta Marcinkowska, Grażyna Olbrych, Tamara Surman, Agnieszka Ścibior, Piotr Zachara, prowadzący warsztaty: Magda Antoniuk, Marite Mastina i Rolands Peterkops (The Mareunrols), Rafał Milach, WP Onak, Anna Orska, Marcin Różyc i Hanna Rydlewska oraz Magdalena DąbrowskaTomasz Ossoliński.

Zakończyliśmy najlepszą moim zdaniem edycję AFF by GK” – mówi Basia Metelska, od 4 lat kurator festiwalu. „Temat przewodni tegorocznej edycji – Art & Fashion. Industry – był dla nas szczególnie ważny jako organizatora, Starego Browaru, w 10 roku naszego funkcjonowania. Stoi za nim przecież Grażyna Kulczyk i jej idea 50:50 łącząca sztukę z biznesem, który można rozumieć jako przemysł. Zarówno prowadzący warsztaty jak i ich uczestnicy cudownie zareagowali na to hasło przewodnie - mieliśmy prawie 50 osób aktywnie i z uśmiechem realizujących swoje najbardziej śmiałe kreatywne wizje odpowiadające na to hasło” – kontynuuje kuratorka.

  Gośćmi tegorocznej edycji byli m.in.: Andrew Bolton (kurator Costume Institute w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku), Jesus Echevarria (Inditex), Babak Radboy i Avena Venus Gallagher (Shanzhai Biennial) Diana Murek (intothefashion.com), Grażyna Hase, Magda Korcz i Anna Pięta (Hush Warsaw), Karolina Sulej (dziennikarka i członek Zespołu Badań Mody i Dizajnu w IKP UW), Magda Płonka (autorka książki „Etyka w modzie”), prof. Marek Hendrykowski, Mikołaj Komar (K MAG), projektantka Ania Kuczyńska, blogerki Jessica Mercedes Kirschner, Maffashion, Macademian Girl, Harel i Oliwia Kijo, które wzięły udział w prowadzonym przez Piotra Zacharę otwartym panelu dyskusyjnym oraz Scott Schuman (The Sartorialist), który przyjechał na festiwal Starego Browaru po raz drugi, tym razem jako prowadzący warsztaty. Wykłady zgromadziły w sumie kilku tysięcy słuchaczy, w tym przedstawicieli świata mody, sztuki i show biznesu. 

Kolejna 8. edycja festiwalu odbędzie się w październiku 2014 roku w przestrzeniach Starego Browaru w Poznaniu.

Oficjalna strona festiwalu: http://starybrowar5050.com/artandfashionfestival/

Facebook: https://www.facebook.com/ArtFashionFestival

* Za relację z Art&Fashion Festival dziękujemy Gabrieli Czerkiewicz i Mateuszowi Kaczorowskiemu